Sökning: "förskolan då och nu"
Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden förskolan då och nu.
11. ”Stopp! Nu pratar vi svenska för annars förstår inte jag och då kan jag bli ledsen” : Förskollärare resonerar om arbete med inkludering av modersmål i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I och med att det har kommit många nyanlända barn till Sveriges förskolor har det också blivit allt mer aktuellt och nödvändigt att arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 14) anges det att förskollärare ska arbeta för att främja barns alla språk, vilket inkluderar modersmålet. LÄS MER
12. Högläsning – Pedagogers medvetenhet efter avslutad kompetensutveckling : En enkätstudie som utgår ifrån Skolverkets Läslyftet ”Läsa och berätta”
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskolan har en viktig roll när det gäller barns språkutveckling i tidig ålder. Enligt läroplanen för förskolan ska barn ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om texter (Lpfö 18, s. 8). LÄS MER
13. Alla är flerspråkiga nu : En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers arbete med flerspråkighet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur förskollärare respektive specialpedagoger beskriver att de ser, bemöter och arbetar med flerspråkighet och flerspråkiga barn. Metodologiska delen består av kvalitativa intervjuer med förskollärare och specialpedagoger som syftar till att samla ihop deras tankar och beskrivningar av flerspråkighet och flerspråkiga barn. LÄS MER
14. Digitala verktyg i förskolan : Förskollärares inställningar till digitala verktyg i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om förskollärares inställning till digitala verktyg i förskolans undervisning, utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Frågeställningarna som besvaras i studien är; vilken inställning har förskollärare till digitala verktyg i undervisningen samt vilka möjligheter och utmaningar förskollärarna anser att digitala verktyg ger i undervisningen. LÄS MER
15. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogers syn på och kunskap om digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie har som sitt syfte att ge en djupare kunskap angående hur pedagogers förhållningssätt ser ut och hur de säger sig arbeta med digitala verktyg i förskolans undervisning. Vårt metodval för denna studie var att använda oss utav en kvalitativ metod, med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER