Sökning: "förskolan då och nu"

Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden förskolan då och nu.

  1. 11. ”Stopp! Nu pratar vi svenska för annars förstår inte jag och då kan jag bli ledsen” : Förskollärare resonerar om arbete med inkludering av modersmål i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Annas Eriksson; Emma Andersson; [2021]
    Nyckelord :modersmål; inkludering; förskola; social; olikheter; undervisning;

    Sammanfattning : I och med att det har kommit många nyanlända barn till Sveriges förskolor har det också blivit allt mer aktuellt och nödvändigt att arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 14) anges det att förskollärare ska arbeta för att främja barns alla språk, vilket inkluderar modersmålet. LÄS MER

  2. 12. Högläsning – Pedagogers medvetenhet efter avslutad kompetensutveckling : En enkätstudie som utgår ifrån Skolverkets Läslyftet ”Läsa och berätta”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Espenholt; Johanna Lundin; [2021]
    Nyckelord :läslyftet; språkutveckling; högläsning; förskola;

    Sammanfattning : Förskolan har en viktig roll när det gäller barns språkutveckling i tidig ålder. Enligt läroplanen för förskolan ska barn ges förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning och samtal om texter (Lpfö 18, s. 8). LÄS MER

  3. 13. Alla är flerspråkiga nu : En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Kalaitsidou; Gadeer Qatanani; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kvalitativa intervjuer; förskollärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur förskollärare respektive specialpedagoger beskriver att de ser, bemöter och arbetar med flerspråkighet och flerspråkiga barn. Metodologiska delen består av kvalitativa intervjuer med förskollärare och specialpedagoger som syftar till att samla ihop deras tankar och beskrivningar av flerspråkighet och flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 14. Digitala verktyg i förskolan : Förskollärares inställningar till digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läroplanen för förskolan; digitala verktyg; barn; förskola; förskollärares inställning; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om förskollärares inställning till digitala verktyg i förskolans undervisning, utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Frågeställningarna som besvaras i studien är; vilken inställning har förskollärare till digitala verktyg i undervisningen samt vilka möjligheter och utmaningar förskollärarna anser att digitala verktyg ger i undervisningen. LÄS MER

  5. 15. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogers syn på och kunskap om digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amilia Berglund; Ann-Sofie Lundström; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg. Digital kompetens. Mediering. Artefakter. Kunskap. Pedagogik. Förskola. Undervisning. Digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie har som sitt syfte att ge en djupare kunskap angående hur pedagogers förhållningssätt ser ut och hur de säger sig arbeta med digitala verktyg i förskolans undervisning. Vårt metodval för denna studie var att använda oss utav en kvalitativ metod, med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER