Sökning: "förskolan då och nu"

Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade orden förskolan då och nu.

  1. 16. Hur har förskollärares arbete med språkundervisningen i förskolan förändrats?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Attesten; Jessica Abrahamsson; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet i förskolan; undervisning; språkundervisning; språk;

    Sammanfattning : Bakgrund Undersökningen bygger på forskning och litteratur samt styrdokument för förskolan. Vårt fokusområde för studien berör hur förskollärares arbete med språkundervisningen förändrats. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkighet : för småbarn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arlinda Dobreva; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikativa resurser; modersmål; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Den svenska förskolan är inte längre monokulturell och enspråkig utan globaliseringsprocesser och en ökad migration har bidragit till att vi nu har en mångkulturell och mångspråkig förskola. Mångfaldskontexten innebär att förskolan står inför såväl nya utmaningar som nya möjligheter. LÄS MER

  3. 18. Korslimmat trä som ytskikt med avseende på brand i Sverige och Norge : Skillnader i utformning av brandskydd i byggnader med korslimmat trä i Sverige och Norge

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :Oskar Johansson; Fredrik Johansson; [2019]
    Nyckelord :Korslimmat brand träkonstruktion massivträ;

    Sammanfattning : Sverige har likt Norge en lång historia med byggnader av träkonstruktioner. Efter de många stadsbränderna på 1800-talet i de båda länderna förbjöds träbyggnader med över två våningar. LÄS MER

  4. 19. Digital teknik i förskolans värld : En intervjustudie om pedagogers resonemang om IKT

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Hansson; Therese Karlsson; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; digitalkompetens; digitala verktyg; pedagoger; förskola; barn;

    Sammanfattning : Då samhället är under ständig utveckling framförallt när det handlar om digitalisering så behöver pedagoger ha kunskap och gemensam samsyn kring digital kompetens. Detta för att tidigt kunna stötta och uppmuntra barn till att använda de olika digitala verktyg som finns att tillgå i förskolan då vi lever i ett kunskapssamhälle och användningen av digitala verktyg börjar i allt yngre åldrar. LÄS MER

  5. 20. Diket växer igen- en kvalitativ studie kring övergångar mellan skolformer ur skolledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Holmström; Birgitta Påhlman; [2019]
    Nyckelord :Samverkan; skolledare; särskilt stöd; övergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractHolmström, Lina. Påhlman, Birgitta (2019). Diket växer igen- en kvalitativ studie kring övergångar mellan skolformer ur skolledares perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER