Sökning: "förskolans allmänna råd"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskolans allmänna råd.

  1. 1. Barngruppens storlek -en fråga om likvärdighet : en studie av policydokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Vigren; [2016]
    Nyckelord :preschool; child number; quality; benchmarking; organization; equivalence; content analysis; förskola; barnantal; kvalitet; riktmärken; organisation; likvärdighet; innehållsanalys;

    Sammanfattning : 2014 plockas riktmärket på 15 barn/barngrupp i förskolan bort. Det främsta argumentet till detta beslut var att istället för att fokusera på en siffra skulle ”barnets bästa” styra barngruppens storlek. 2016 återinförs riktlinjer om en maxgräns för antal barn i barngruppen. LÄS MER

  2. 2. Barns språkutveckling i tidningen Förskolan : En granskning av tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Moline; Annie Larsson; [2015]
    Nyckelord :Språkutveckling; Tidskriften Förskolan; Barnstugeutredningen; Pedagogiskt program för förskolan; Läroplan för förskolan;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en hermeneutisk studie som behandlar barns språkutveckling i tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse hur temat barns språkutveckling behandlades i tidningen över tid samt hur framställningen förhöll sig gentemot aktuella styrdokument och teorier. LÄS MER

  3. 3. Från lagtext till verksamhet - En kritisk studie om hur begreppet kränkande behandling definieras i lagarna och riktlinjerna kring det samt hur lärarna tolkar det i verksamheten.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marie Anneling; [2014]
    Nyckelord :Kränkande behandling; Nolltolerans; elevers tryggh;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet är att undersöka skollagens och skolverkets riktlinjer för arbetet mot kränkandebehandling och hur dessa tolkas i gymnasieskolors likabehandlingsplaner samt av verksamma gymnasielärare.Detta för att lyfta en fråga som trots att den har problematiserats inom forskningsområdet inte har besvaratsfullt ut. LÄS MER

  4. 4. Kulturell mångfald, finns den i alla förskolor? : en studie av verksamma förskollärares och snart nyexaminerade förskollärares uppfattningar samt hanteranden av kulturell mångfald i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Anna Engström; [2009]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; lärarutbildning; mångfald; mångkulturell förskola;

    Sammanfattning : Mångfalden i dagens samhälle har bidragit till större krav på förskollärarna att verka i mångkulturella förskolor samt till att förbereda barnen för ett mångkulturellt samhälle. Denna mångfald ställer även ökade krav på lärarutbildningen när det gäller att förbereda nyblivna förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på individuella anpassningar i förskoleverksamheten

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Anna Vendin; Janet Fagerlund; [2007]
    Nyckelord :Anpassningar; förskola; individ; metoder.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka individanpassningar förskollärare gör i förskolans verksamhet för att främja barnets individuella lärande och utveckling. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer av fem förskollärare på tre olika förskolor i tre olika kommuner i mellersta Sverige. LÄS MER