Sökning: "förskoleklassens syfte"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden förskoleklassens syfte.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  3. 3. Förberedda inför skolan? : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av femårsavdelningen och dess syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Wiborn; Anna Capion; [2023]
    Nyckelord :Biesta; Femårsavdelning; Förskola; Skolförberedande; Syfte;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på femårsavdelningen och dess syfte, särskilt i relation till dess skolförberedande funktion. Det sker en förändring i utbildningssystemet där kunskap nu ses som en ekonomisk tillväxtfaktor och forskare diskuterar kring att förskolan har fått en allt mer skolförberedande position. LÄS MER

  4. 4. Förskoleklassen en landnings- och startbana? : Intervjustudie om förskoleklassens funktion i utbildningssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marina Antonsson Dahlgren; Jenny de Bruin; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskoleklassen har sedan den grundades förändrats på olika sätt. Flera studier talar för att förskoleklassen har förskjutits från förskolans tradition och närmat sig grundskolan, där fokus riktas mot måluppfyllelse och ökad kunskapsnivå bland de yngre barnen. LÄS MER

  5. 5. ”Det kanske försvinner” En studie om pedagogers upplevelser och förväntningar i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Paulsson; Susann Tufvesson Alm; [2020]
    Nyckelord :Diskontinuitet; Kontinuitet; Samverkan; Trygghet; Övergång;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractPaulsson, Pia och Tufvesson Alm, Susann (2020). “Det kanske försvinner”. En studie om pedagogers upplevelser och förväntningar i övergången mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER