Sökning: "förskollärare examensarbete Malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden förskollärare examensarbete Malmö högskola.

  1. 1. Musiken har ett rytmiskt driv i språket -en kvalitativ studie om musikens påverkan på den tidiga språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Thern; Sophie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; pedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra hur musiken i förskolan kan fungera som verktyg för barnets språkutveckling samt att undersöka ett urval av pedagogers syn på detta. Det empiriska materialet har vi fått fram genom att intervjua verksamma förskollärare samt genom att observera musikaktiviteter på en förskola i södra Skåne. LÄS MER

  2. 2. "Titta, det lilla monstret kan inte se över gräset"

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Hantorp; Jessica Bjelke; [2017]
    Nyckelord :Barn; Bishops sex matematiska aktiviteter; Erfarenheter; Fri lek; Förskola; Matematik;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka hur ett urval barn i femårsåldern använder sig av matematik i den fria leken inomhus på förskolan, utifrån Bishops sex matematiska aktiviteter, eftersom vi upplever att matematiken i den fria leken många gånger hamnar i skymundan och att förskollärare ofta fokuserar på den formella matematiken sedan skolverket började satsa på matematiken i förskolan och skolan efter att den internationella mätningen TIMSS år 2015 visade att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik i EU. Vi undersökte detta genom följande frågeställningar:· Vilka av Bishops sex matematiska aktiviteter förekommer i ett urval av barns fria lek inomhus på förskolan och i vilken utsträckning?· Hur använder dessa barn sig av det matematiska materialet som erbjuds på förskolan för att utforska matematiken?För att besvara frågeställningarna och uppnå syftet med vårt examensarbete gjorde vi en kvalitativ etnografisk studie där vi med hjälp av passiva observationer samlade ihop empiri genom fältanteckningar och videoinspelningar. LÄS MER

  3. 3. Vikten av anknytning i förskolan - fem förskollärares tankar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Nobel; Viktoria Johansson; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Anknytningsteori; Kompletterande kunskap; Trygghet; Anknytningspedagog; Utbildning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar fem förskollärares syn på anknytning, dess strategier,möjligheter, begränsningar samt hur anknytning och anknytningsteorin lyfts i derasutbildning. För att få fram förskollärarnas tankar och erfarenheter utförde vi intervjuerpå deras arbetsplatser. LÄS MER

  4. 4. "Det är ingen envägskommunikation" En studie om kommunikation mellan barn och förskollä-rare vid samlingar på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Lindeberg; My Rosén; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; Närvaro; Samling; Samspel;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete riktar in sig på hur kommunikationen kommer till uttryck mellan förskollärare och barn i samlingen. Arbetet belyser även hur förskollärare arbetar för att främja barns kommu-nikativa färdigheter. LÄS MER

  5. 5. Särskilda behov, hur gör vi?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Tullby; [2016]
    Nyckelord :förskollärare; särskilda behov; anpassning; barn;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare arbetar utifrån barns särskilda behov av stöd. Frågeställningarna till syftet är:•Vad innebär "särskilda behov"?•På vilket sätt anpassas verksamheten till särskilda behov?För att ta reda på svaren till frågeställningarna och syftet så genomfördes tre intervjuer med tre förskollärare från två olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER