Sökning: "förskollärare förskolechef"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden förskollärare förskolechef.

  1. 1. Ansvarsområden inom förskolans verksamhet – samsyn eller diskrepans : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av ansvarsområden och deras möjlighet att hantera detta ansvar i förskolans verksamhet.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lax; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; ansvarsområden; arbetsfördelning; förskolans verksamhet; rektor förskolechef;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina ansvarsområden och hur de ser på möjligheten att hantera dessa i förskolans verksamhet. Detta sker genom en kvalitativ intervjustudie av verksamma förskollärare med sinsemellan varierande lång arbetslivserfarenhet på olika förskolor i Mellan- och Västsverige. LÄS MER

  2. 2. ”PÅ ETT SÄTT SKA DET JU INTE VA SÅ KOMPLICERAT, AV NÅN ANLEDNING ÄR DET GANSKA KOMPLICERAT” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares hantering och upplevelse av att orosanmäla

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Westerlund; Nora Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Orosanmäla; osäkerhet; beslut; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares bedömning om de ska anmäla till socialtjänsten när det finns misstanke om att ett barn far illa och vilka omständigheter som de tar hänsyn till vid beslutet samt deras upplevelse av beslutsprocessen.För att besvara syftet har studien genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Vi kan ju tro att vi vet vad de vill" : Etiska aspekter inom pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liv; Amanda Sollerman; [2020]
    Nyckelord :Dokumentation; pedagogisk dokumentation; etik; förskola; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förskollärares förståelse av och arbete med pedagogisk dokumentation ur ett etiskt perspektiv. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma förskollärare och en förskolechef. LÄS MER

  4. 4. LESS IS MORE - en organisationsteoretisk studie om arbetstidsförkortning och friskvård i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Ahlin; [2019-02-18]
    Nyckelord :Förskola; Arbetstidsförkortning; Friskvård; Skolutveckling; Kvalité; Organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utveckla kunskap om, och i så fall på vilket sätt försöket har påverkat förskolans verksamhet och personalens hälsa. Frågeställningar: Vilka hälsoeffekter hos personalen synliggörs i försöket? Hur påverkas förskolans verksamhet av försöket och hur kan detta förstås i ett kvalitéts- och skolutvecklingsperspektiv? Teori: Studien utgår från ett socialkonstruktivistiskt förhållningssätt samt ett nyinstitutionellt perspektiv på organisationer. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ undersökning av barnskötare, förskollärare och förskolechefers syn på musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Nilsson; Jennie Strömgren; [2019]
    Nyckelord :Barnskötare; Förskollärare; Förskolechef; Musik; Didaktik;

    Sammanfattning : Under 2016 fick vi en ny reviderad läroplan för förskolan. I Läroplan för förskolan (Lpfö98, 2018, s.6) står det att “Förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar. LÄS MER