Sökning: "Våga välja"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Våga välja.

  1. 1. Att våga eller icke våga : Lärares uppfattningar om och arbete med känsliga ämnen i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnea Blomqvist; Elena Lainez; [2022]
    Nyckelord :känsliga ämnen; litteraturundervisning; kontroversiella ämnen; textval;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie undersöks vad forskning säger om lärares textval gällande skönlitteratur som innehåller känsliga ämnen samt hur undervisning som inkluderar sådan litteratur kan läggas upp. I forskningen framkommer att lärare tenderar att välja bort litteratur som innehåller känsliga ämnen och att de gör detta av flera anledningar. LÄS MER

  2. 2. Socialarbetarens utmaning i att välja rätt mellan flera rätta alternativ : En kvalitativ analys om det komplexa sociala barnavårdsarbetet och dess dilemman

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Amanda Ingvarsson; Hanna Moschos; [2022]
    Nyckelord :Child best interests; social workers; social work; dilemmas; room for maneuver; room for interpretation; parenting; challenges; Barnets bästa; socialarbetare; socialt arbete; dilemman; handlingsutrymme; tolkningsutrymme; föräldraskap; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att genom intervjuer med yrkesverksamma socionomer undersöka socialarbetares erfarenheter och uppfattning kring det sociala arbetet med barn och föräldrar. Studien har särskilt ämnat att studera socialarbetares handlingsutrymme samt dilemman, svårigheter och utmaningar som socialarbetare tvingas hantera i det sociala barnavårdsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Att vara konstnär

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Agnes Edling; [2021]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker betydelsen av högre bildkonstnärlig utbildning och social bakgrund för yrkeskarriärer inom det konstnärliga fält som informanterna verkar inom. Utgångspunkten är att professionella banor inom fältet präglas av osäkerhet och studien har som avsikt att diskutera den betydelse skolgången har för deras nuvarande och framtida position som konstnärer och vilka sociala, kulturella och personliga tillgångar som är betydande för att våga satsa på en konstnärlig yrkeskarriär. LÄS MER

  4. 4. För frihet och sanning : en retorisk analys av Frihetsrörelsen

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eric Björklund; Johan Börjesson; Palmquist Felicia; [2021]
    Nyckelord :Alternative movements; rhetoric; forms of appeal; social roles; recruitment; Frihetsrörelsen; Alternativa rörelser; retorik; appellformer; sociala roller; rekrytering; Frihetsrörelsen;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om Frihetsrörelsen, en nyetablerad rörelse som fått stor uppmärksamhet efter bland annat evenemanget Tusenmannamarschen där de marscherade mot Sveriges restriktioner som uppkommit på grund av COVID-19. Rörelsen beskriver hur de manifesterar för frihet och sanning och menar att makteliten försöker inskränka på människors frihet genom restriktionerna. LÄS MER

  5. 5. Barns röst inom idrottsrörelsen : En kvalitativ studie som belyser idrottande barns perspektiv på delaktighet

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sara Vilgeus Loy; [2020]
    Nyckelord :Child perspective; Child participation; Participation; Sports; Young athletes; Decision-making; Social participation; Children’s voice; Barns perspektiv; Idrottsrörelsen; Barns delaktighet; Delaktighet; Delaktighetsteorier; Beslutsprocesser; Barns röst; Social delaktighet;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur barn pratar om och beskriver begreppet delaktighet inom idrottsrörelsen, i syfte att klargöra barns perspektiv inom detta kunskapsområde. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ ansats och baserades på tre gruppintervjuer med tolv unga idrottare i åldrarna 10–15 år. LÄS MER