Sökning: "förskollärare m1"

Visar resultat 1 - 5 av 482 uppsatser innehållade orden förskollärare m1.

  1. 1. Flerspråkiga barns språkutveckling i svenska : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med flerspråkiga barns utveckling i svenska språket

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefine Henriksson; Hannah Warme Persson; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; språkutvecklande metoder och utmaningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar angåendeflerspråkiga barns språkutveckling i svenska, samt vilka metoder förskollärareanvänder i ett språkfrämjande syfte. Utmaningar i arbetet med flerspråkiga barnsspråkutveckling har även undersökts i syfte att skapa en nyanserad bild hur dessa kanhanteras. LÄS MER

  2. 2. Riskfylld lek ur förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Paula Zajkowska; Hanane Zanbi; [2024]
    Nyckelord :Risky play; preschool; early childhood practitioners; child perspective; risk society; Riskfylld lek; förskola; förskollärare; barnskötare; barnperspektiv; risksamhället;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om förskollärares och barnskötares uppfattningar om riskfylld lek. Med stöd av de frågeställningar som vi har valt att fördjupa oss inom detta ämne har vi studerat hur förskolepedagoger resonerar kring riskfylld lek, hur de beskriver sina undervisningsstrategier med risktagande och vilka faktorer som anses påverka barns möjligheter att utmana sina gränser genom lek. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares perspektiv på introduktion under pandemin : ”Inget ont som inte har något gott med sig. Vi lärde oss mycket under pandemin”.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Fischer; Fors Emma; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; covid-19; förskollärares perspektiv; introduktion i förskola; pandemi; relationsskapande; säker hamn och trygg bas.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie avser att undersöka förskollärares didaktiska perspektiv på introduktioner, om dessa förändrades under pandemin samt om nya arbetssätt implementerats i nuvarande arbetssätt. För att svara på detta lutar sig studien mot tre frågeställningar; Förändrades förskollärarens arbetssätt vid introduktionen av nya förskolebarn under pandemin och i så fall på vilket sätt? Hur påverkades relationsskapandet mellan dels förskollärare och barn dels mellan förskollärare och vårdnadshavare under pandemin? Innebar pandemin att arbetssättet för att introducera barn till verksamheten har ändrats i nuvarande arbetssätt?För att få en fördjupad förståelse för förskollärares erfarenheter av introduktioner och hur det påverkades av pandemin har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i Skogen : En studie om förskollärares samtal och förhållande till naturen som lärmiljö i undervisningen

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Thorstensson; Lisa Assargård; [2024]
    Nyckelord :Undervisning; Skogen; lärmiljö; Samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares undervisning i skogen. Vi har främst tittat på hur förskollärarna leder barnen genom samtal i undervisningen, både i den planerade och spontana undervisningen. LÄS MER

  5. 5. En förskola för alla : En kvalitativ studie om inkludering i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Engstrand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolverket (2021b) skriver att förskolan ska vara likvärdig för alla. För att kunna uppfylla detta krävs utbildad personal och resurser utifrån barnens behov. Resultatet i min studie visar att samtliga respondenter anser att förskolorna har brister i att anpassa verksamheten så att alla får samma utbildning. LÄS MER