Sökning: "förskollärarens profession"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden förskollärarens profession.

  1. 6. “Är inte vårdnadshavarna trygg med mig då blir inte barnet tryggt" : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för samverkan och samvaro med nyanlända vårdnadshavare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Juntegen; Ida Lindoff; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; nyanlända; vårdnadshavare; kommunikation; samverkan; samvaro; interkulturellt förhållningssätt; monokulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare skapar förutsättningar för samverkan och samvaro med nyanlända vårdnadshavare i förskolan i Sverige. Frågeställningen som har besvarats är: Hur beskriver förskollärare möten med nyanlända vårdnadshavare i förskolan? Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med förskollärare som besitter olika erfarenheter i mottagandet av nyanlända familjer. LÄS MER

  2. 7. Redo eller inte? : En studie om hur blivande förskollärare uppfattar sina kunskaper och kompetens om digitalisering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Edina Begovic; Jennifer Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Adequate digital competence; digitalization; professional development; pre-service teachers.; Adekvat digital kompetens; digitalisering; professionsutveckling; blivande förskollärare;

    Sammanfattning : This study aims to contribute to knowledge about to what extent pre-school teacher students feel ready to work with digitalization in pre-schools after completing their teacher education. The participants are Swedish pre-school teacher students from the last two semesters in their teacher education programme, since we searched for students who will soon start to work in pre-schools. LÄS MER

  3. 8. Dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet : En kvalitativ studie om förskollärarens dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Eckers; Marielle Andersson; [2022]
    Nyckelord :Analysis; documentation; pedagogical documentation; preschool; systematic quality work.; Analys; dokumentation; förskola; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with knowledge about preschool teachers’ perspectives on documentation in the systematic quality work. The study uses a qualitative method where the collected empirical evidence is based on answers from 10 interviewed preschool teachers. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares perspektiv på etisk stress : “Att inte räcka till, en oro att missa någonting”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Evertsson; Ulrika Netz; [2022]
    Nyckelord :Etiks stress; förskollärare; relationell pedagogisk teori; moralisk stress; stress; sociala relationer; mellanrum;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta del av förskollärares upplevelser och erfarenheter av etisk stress i förskolans verksamhet. Med hjälp av denna studie hoppas vi på att öka medvetenheten och skapa kunskap om den etiska stressen inom förskoleverksamheten och dess befintliga roll. LÄS MER

  5. 10. "Förskolläraryrket är mer än bara teori" : En kvalitativ studie kring synen på förskollärarens yrkesroll och dess tysta kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felix Östling; Sara Mauritz; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; yrkesroll; tyst kunskap; status;

    Sammanfattning : Förskolläraryrket är ett komplext yrke innehållandes kunskaper och kompetenser det inte ofta talas om i detalj. Studiens syfte var att undersöka förskollärares syn på deras kunskap samt hur de ser på sin yrkesroll och yrkesrollens förändring de senaste åren. LÄS MER