Sökning: "förskollärares uppdrag"

Visar resultat 21 - 25 av 273 uppsatser innehållade orden förskollärares uppdrag.

  1. 21. Stress hör ihop med att vara förskollärare, man hinner aldrig allt : En kvalitativ studie om fem förskollärares upplevelser av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Folkesson Haugskott; Susanna West; [2023]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; förskola; förskollärare; semistrukturerade intervjuer; stress; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt förskollärares upplevelser av stress i sin yrkesroll samt hur denna stress påverkar barnen och verksamheten. Tidigare forskning visar att 80 procent av förskollärare upplever att de inte hinner med sitt uppdrag på grund av olika faktorer, vilket i sin tur påverkar barnens möjlighet till undervisning och därmed deras möjlighet till utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 22. Lärplattans roll i förskolan : En kvantitativ enkätstudie och en kvalitativ intervjustudie om förskollärares inställning på lärplattans användbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cassandra Jönsson; Madeleine Sköld; [2023]
    Nyckelord :Kvantitativ enkätstudie; Kvalitativ intervjustudie; Digitalisering; Lärplatta; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringens framväxt i samhället har förskolans verksamhet påverkats. I enlighet med förskollärarens uppdrag utifrån styrdokument såsom Lpfö18, behöver förskolläraren ett didaktiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 23. Varför utomhuspedagogik i förskolan? : En inblick i förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Robach; Susanne Andersson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskollärare; undervisning; barn; utevistelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt uppdrag gällande barns lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik, samt hur de väljer att gå till väga för att barnen ska få möjlighet till ett lärande även utomhus. Utomhuspedagogik är en möjlighet till fortsatta lärprocesser i utomhusmiljön och denna studie undersöker hur förskollärare förhåller sig till detta i praktiken. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares stress som hinder för att skapa trygga relationer till barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Granberg; Elin Innela Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Stress; Förskola; Förskollärare; Anknytningsteori; Relationer; Moralisk stress;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare upplever stress i sitt dagliga arbete i förskolans verksamhet, vad de anser är viktigt för att kunna skapa trygga relationer till barnen och hur de upplever att stress påverkar deras möjligheter att skapa trygga relationer till förskolebarnen. Målet är att identifiera faktorer som kan påverka stressnivåerna och kvaliteten på relationerna mellan förskollärare och barn i förskolemiljön. LÄS MER

  5. 25. “VI BRÅKAR FORTFARANDE... JAG VILL BARA LYSSNA OM VI ÄR BÄSTA KOMPISAR” : En kvalitativ studie om förskollärare och barns beskrivning av konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Boström; Johan Lindmark; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; social kompetens;

    Sammanfattning : Att ha en god social kompetens är något som är viktigt för att skapa och upprätthålla relationer samt för att kunna hantera olika situationer och eventuella konflikter som uppstår i mötet med andra människor. Social kompetens är också något som ingår i förskolans uppdrag och som är beskrivet i läroplanen för förskolan. LÄS MER