Sökning: "feminism instagram"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden feminism instagram.

  1. 21. Generation Y’s attitude towards femvertising in cosmetics: women empowerment or purplewashing? : A mono-method qualitative study

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Margot Descouens; Valentine Gerbault; [2021]
    Nyckelord :femvertising; social brand activism; purplewashing; Generation Y; social media; Instagram; cosmetics industry;

    Sammanfattning : In recent years, femvertising has become a new issue of interest for companies, specifically in areas targeting women. Indeed, some companies in the cosmetics industry, such as Dove - a pioneer in the field - have been addressing the representation of women in advertising by tackling issues of equality, inclusiveness, and self-acceptance. LÄS MER

  2. 22. ‘We are not the same, sis’ : A qualitative study of the negotiation of femininity in online spaces

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Preslava Petkova; [2021]
    Nyckelord :#NotLikeTheOtherGirls; internalized misogyny; post-feminism; gender stereotypes; thematic analysis;

    Sammanfattning : The thesis examines how the logic of misogyny and post-feminism has perpetuated the negotiations of femininity in digital environments. Employing thematic analysis, the study explores online depictions of the phenomenon Not Like the Other Girls in order to explain its relation to internalized misogyny. LÄS MER

  3. 23. Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande..? En studie om hur porträtteringen av kvinnor i underkläder kommuniceras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Kaukinen; Lina Ward; [2021]
    Nyckelord :sexualization; branding; femvertising; radical feminism; postfeminism; semiotic analysis; Instagram market communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande…? Studien undersöker företag som verkar inom underklädesbranschen för kvinnor och deras marknadskommunikation på Instagram. Ämnet är valt på grund av komplexiteten kring kvinnlig porträttering i reklam och på Instagram i relation till sexualisering. LÄS MER

  4. 24. Naturliga kroppar : En kritisk diskursanalys av @nudamag's kroppspositiva innehåll.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vega Reimer; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Instagram; Nudity; Body Positivity; Social Media; Rhetorical theory; Feminism; Instagram; Nakenhet; Kroppspositivitet; Sociala Medier; Retorik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ut ett retorikteoretiskt perspektiv studera nio kroppspositiva bilder från instagramkontot @nudamag i förhållande till den patriarkala diskursen och ideologin som råder på Instagram och i vårt samhälle. I uppsatsen utförs en kritisk diskursanalys av bilderna för att kartlägga hur de är diskursbestridande och vad det betyder i förhållande till makt. LÄS MER

  5. 25. ”Jag tycker mina följare är de smartaste som finns” : En intervjustudie om instagramfeminism, emotionelltarbete och kollektiv identitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ida Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Onlineaktivism; Instagram; Digitalt arbete; Emotionellt arbete; Kollektiv identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur innehavare av feministiska aktivistkonton på Instagram ser på det arbete de lägger ned, hur de upplever Instagrams feministiska fält samt hur deras konton har påverkat dem själva som individer. Tidigare forskning visar att sociala medier är en viktig arena för onlineaktivism och politisk engagemang, inte minst vad gäller informations- och kunskapsdelning, samtal och kontaktskapande. LÄS MER