Sökning: "feminism instagram"
Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden feminism instagram.
21. Generation Y’s attitude towards femvertising in cosmetics: women empowerment or purplewashing? : A mono-method qualitative study
Magister-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : In recent years, femvertising has become a new issue of interest for companies, specifically in areas targeting women. Indeed, some companies in the cosmetics industry, such as Dove - a pioneer in the field - have been addressing the representation of women in advertising by tackling issues of equality, inclusiveness, and self-acceptance. LÄS MER
22. ‘We are not the same, sis’ : A qualitative study of the negotiation of femininity in online spaces
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The thesis examines how the logic of misogyny and post-feminism has perpetuated the negotiations of femininity in digital environments. Employing thematic analysis, the study explores online depictions of the phenomenon Not Like the Other Girls in order to explain its relation to internalized misogyny. LÄS MER
23. Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande..? En studie om hur porträtteringen av kvinnor i underkläder kommuniceras på Instagram
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande…? Studien undersöker företag som verkar inom underklädesbranschen för kvinnor och deras marknadskommunikation på Instagram. Ämnet är valt på grund av komplexiteten kring kvinnlig porträttering i reklam och på Instagram i relation till sexualisering. LÄS MER
24. Naturliga kroppar : En kritisk diskursanalys av @nudamag's kroppspositiva innehåll.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ut ett retorikteoretiskt perspektiv studera nio kroppspositiva bilder från instagramkontot @nudamag i förhållande till den patriarkala diskursen och ideologin som råder på Instagram och i vårt samhälle. I uppsatsen utförs en kritisk diskursanalys av bilderna för att kartlägga hur de är diskursbestridande och vad det betyder i förhållande till makt. LÄS MER
25. ”Jag tycker mina följare är de smartaste som finns” : En intervjustudie om instagramfeminism, emotionelltarbete och kollektiv identitet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur innehavare av feministiska aktivistkonton på Instagram ser på det arbete de lägger ned, hur de upplever Instagrams feministiska fält samt hur deras konton har påverkat dem själva som individer. Tidigare forskning visar att sociala medier är en viktig arena för onlineaktivism och politisk engagemang, inte minst vad gäller informations- och kunskapsdelning, samtal och kontaktskapande. LÄS MER