Sökning: "fenomenologiskt perspektiv lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 86 uppsatser innehållade orden fenomenologiskt perspektiv lärande.

  1. 6. ”Binna Bánnaš finns ju men det brukar man ju mest kolla på när man är liten” : Flerspråkiga samiska lågstadieelevers relationer till och erfarenheter av språk samt vanor av litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ealla-Saara Kuhmunen; [2023]
    Nyckelord :Elementary pupils; experiences; literacy; multilingualism; Sami; Dååjrehtimmieh; gelliengïeleh; litterasiteete; saemiengïele; vuelehksdalteselearohkh; Erfarenheter; flerspråkighet; litteracitet; lågstadieelever; samiska;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter flerspråkiga samiska lågstadieelevers relationer och erfarenheter av språk och vanor av litteracitet. Studien utgår från ett fenomenologiskt perspektiv där fem semistrukturerade gruppintervjuer med tio informanter har genomförts för att lyfta fram ett urval samiska elevers relationer och erfarenheter till språk samt vanor av litteracitet. LÄS MER

  2. 7. "Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berglund; Elly Stenegärd; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; riktlinjer; samtalsunderlag; unikum;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 8. “Ge barnen en chans att rätta till våra misstag” : En fenomenologisk studie om förskollärares förhållningssätt till barns utveckling och lärande om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Andersson; Olivia Jordan Wirbrand; [2023]
    Nyckelord :Fenomenologi; Förhållningssätt; Hållbar utbildning; Hållbar utveckling; Livsvärlden; Utbildning;

    Sammanfattning : Vår studie påbörjades av funderingar kring arbetet med hållbar utveckling i förskolan, om förskollärarna får förutsättningar för att kunna arbeta med hållbarhet eller om det finns utmaningar. Syftet med vår studie är att se förskollärarens förhållningssätt till fenomenet hållbar utveckling, samt att få en tydligare bild över vilka didaktiska strategier förskollärarna arbetar med. LÄS MER

  4. 9. Kommunikation och samverkan med förskolan: ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofie Davidsson; Malin Ljungqvist; [2023]
    Nyckelord :Communication; Cooperation; Guardians; Involvement; Perspective; Preschool; Förskolan; Involvering; Kommunikation; Perspektiv; Samverkan; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare upplever kommunikationen och samverkan med förskolan samt huruvida kommunikationen och samverkan kan påverka vårdnadshavares involvering i barnets utveckling i förskolan. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag i sitt utförande och utgår från ett fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Åberg; Ammi Grufman; [2022-10-06]
    Nyckelord :lärande för hållbar utveckling; handlingskompetens; transformativt lärande; nuundervisning; värdeskapande lärande; samarbete; andra samhällsaktörer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig genom den undervisningen. Uppsatsen är skriven ur ett fenomenologiskt perspektiv och empirin är hämtad från intervjuer med högstadielärare som undervisar på olika skolor och i olika ämnen för hållbar utveckling, genom att samarbeta med andra samhällsaktörer – som intresseorganisationer eller företag. LÄS MER