Sökning: "fenomenologiskt perspektiv lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 86 uppsatser innehållade orden fenomenologiskt perspektiv lärande.

  1. 21. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jessica Martinez Giannini; [2021]
    Nyckelord :care; preschool; practical knowledge; the immeasurable; new public management; phenomenology; learning; collective responsibility; omsorg; förskola; praktisk kunskap; det omätbara; new public management; fenomenologi; lärande; kollektivt ansvar;

    Sammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER

  2. 22. "Exempelvis så hade jag ett barn som behövde öva på att gå i trappor så då tränade jag detta med barnet" : En kvalitativ fenomenologisk studie om förskollärares erfarenheter av rörelse samt hur barns rörelsebehov i förskolan tillgodoses

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madlen Aydin; Viktoria Sofkova; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; rörelse; förhållningssätt; organisation; behov; fenomenologi;

    Sammanfattning : Att få röra på sig är betydelsefullt för både kroppen och kognitionen. Syftet med studien är att, utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, undersöka och presentera förskollärares erfarenheter av fysiska aktiviteter i förskolan, hur de arbetar med att tillgodose barns behov av rörelse och vilken betydelse organisationen har för detta. LÄS MER

  3. 23. Muntliga framställningar och socialisation i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med gymnasieelever som använder alkohol och narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Benitha Wallsten; Alexander Ledin; [2021]
    Nyckelord :gymnasieelever; substansmissbruk; socialisation; skolkontext; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra med ny kunskap om muntliga framställningar beträffande socialisation i skolkontexten gällande gymnasieelever med substansbruk. Analysen av det empiriska materialet bygger på socialkonstruktionism med ett kunskapssociologiskt perspektiv som utgår ifrån Peter L. LÄS MER

  4. 24. I ljuset av Covid19 : En fenomenologisk studie av specialpedagogers uppfattningar och upplevelser av sin roll och sitt uppdrag före, under och efter omställningen till distansundervisning i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Söder; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogens uppdrag; distansundervisning; Covid19; förändringsagent; scaffolding; pedagogiska perspektiv; KASAM;

    Sammanfattning : Tidigare forskning gör gällande att specialpedagogens uppdrag ofta är komplext och i hög grad kan skifta beroende av olika faktorer. I samband med utbrottet av Covid19 våren 2020 ställdes undervisningen hastigt om i den svenska gymnasieskolan. Omställningen används i denna studie för att belysa specialpedagogens uppdrag. LÄS MER

  5. 25. Barn äts upp av den digitala tekniken : En intervjustudie om huruvida lärplattan främjar barns språk och kommunikation

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lina Olofsson; Carina Skare; [2021]
    Nyckelord :Fenomenologiskt perspektiv; kommunikation; lärplatta; samspel; sociokulturella perspektivet; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studie är bland annat att bidra med kunskap om förskolans arbete med digitala verktyg med inriktning på lärplattan för att främja alla barns språk och kommunikation. Studiens utgångspunkt har varit det fenomenologiska perspektivet med målet att få fatt i pedagogernas tankar och erfarenheter. LÄS MER