Sökning: "field of forces"

Visar resultat 1 - 5 av 463 uppsatser innehållade orden field of forces.

  1. 1. Att håna de globalt superrika : En multimodal kritisk diskursanalys av filmen Triangle of Sadness

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Emma Gröttheim; Sanna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :economic inequality; class; global upper class; globally super-rich; global elite; discourse; culture industry; field theory; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Research suggests that society is facing continued increasing economic inequalities where structural forces such as neoliberalism and globalisation are behind the emergence of a new group of globally super-rich. Since media is a place where social class is expressed, depicted and represented, it can have a particularly important role regarding what discourses about the global upper class are generated. LÄS MER

  2. 2. Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Paulina Borg; Natalie Grossmann; [2024]
    Nyckelord :CSR-reporting; ESG; greenwashing; logistic; signaling; CSR-performance; CSR-rapportering; ESG; greenwashing; logistik; signalering; CSR-prestation;

    Sammanfattning : Titel: Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Natalie Grossmann och Paulina Borg Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 - Januari Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är en central fråga till följd av den globala klimatkrisen och en ökad medvetenhet bland intressenter, där logistiksektorn i synnerhet står inför betydande utmaningar. Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR-prestation och CSR-rapportering för logistikföretag utifrån ett signalerings- respektive greenwashing perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Klipp och klistra i kommersialiseringens spår : om förekomsten av rewrites och byråmaterial i den digitala journalistiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Hanna Bolander; Linn Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Journalism; rewrite articles; digitalization; commercialization; online journalism; news agency; news cannibalism; Aftonbladet; Svenska Dagbladet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores the effects of digitalization and commercialization within the field of journalism. As the media landscape undergoes a transformative phase, driven by rapid technological advancements and increased commercial imperatives, this study aims to unravel the complexities of how these forces shape journalistic practices. LÄS MER

  4. 4. Vehicle dynamics modelling of electromagnetic suspensions for MAGLEV applications

    Master-uppsats, KTH/Väg- och spårfordon samt konceptuell fordonsdesign

    Författare :Léa Chatelais; [2024]
    Nyckelord :MAGLEV; Dynamics; Requirements; Suspension; Vehicle modeling; MATLAB; MAGLEV; Dynamisk; Fordran; Upphängning; Fordon modell; MATLAB;

    Sammanfattning : MAGnetic LEVitation Guidance System (MAGLEV) technology was commercially introduced relatively recently in the guided transport field. It is based on removing the wheels and rails of classic railway systems and supporting and guiding the train with magnets and magnetic forces instead. LÄS MER

  5. 5. Branding som en offentlig governance strategi : Ett nyinstitutionellt perspektiv på Eskilstuna kommuns governancestrategi genom varumärket

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Viktor Jonasson; [2024]
    Nyckelord :Governancestrategi; offentliga sektorn; isomorfism; legitimitet branding.;

    Sammanfattning : Titel: Varumärket som en offentlig governance strategi  Nyckelord: Governancestrategi, offentliga sektorn, isomorfism, legitimitet & branding. Forskningsfrågor: Hur genomför Eskilstuna kommun branding som en offentlig governance strategi utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv? Vilka är drivkrafterna till anpassningen och tillämpningen av brandingstrategin i Eskilstuna kommun inom deras organisationsfält? Syfte: Syftet med studien är att explorativt undersöka Eskilstuna kommuns förändring genom att utnyttja branding som en governance strategi utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv. LÄS MER