Sökning: "flerspråkiga barns samspel"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden flerspråkiga barns samspel.

  1. 11. Barns flerspråkighet och språkutveckling i svenska förskolor : Children´s multilingualism and language development in Swedish preschools

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Jerre; Nada Salameh; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att granska hur pedagogerna från två olika förskolor i Malmö Stad arbetar, där det finns flerspråkiga barn och vuxna i verksamheten. Undersökningen har utförts med hjälp av intervjuer med förskolepersonalen, som förklarar hur vardagen ser ut i förskolan samt hur pedagogerna väljer att lägga upp sitt arbetssätt kring flerspråkighet och språkutveckling i deras undervisning. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkiga barns språkutveckling : Förskollärares perspektiv på hur flerspråkiga barn kan få stöd i sin språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lorin Ismael; Martina Gulliksson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkiga; förskolan; språkutveckling; flerspråkighet; förskollärare; metoder; arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra förskollärares perspektiv på hur flerspråkiga barn kan få stöd i sin språkutveckling i förskolan. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkiga förskollärares arbetsmetoder för flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Uzma Muzammal; Amna Malik; [2021]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; språkutveckling; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka arbetsmetoder och lärandemiljöer pedagoger använder för att utveckla språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan samt hur dessa arbetsmetoder stämmer är överens med det sociokulturella perspektivets bild av en god språkutveckling miljö. Vi har genomfört en kvalitativ studie på tre mångkulturella förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Larsson; Edona Govori; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; språkutveckling; kommunikation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER

  5. 15. Nytt språk i nytt land : En studie om hur förskollärare med flerspråkiga barns svenska språk och modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maxamed Idil; Naima Muhumed; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares arbete med barns språk i förskolan och specifik undervisning av barn med annat modersmål än svenska. Detta examensarbete bygger på en didaktisk och kvalitativ studie där sju förskollärare intervjuas från tre olika förskolor. LÄS MER