Sökning: "flerspråkiga barns samspel"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden flerspråkiga barns samspel.

  1. 16. Jag skriva bokstäver, bara bokstäver! : En vetenskaplig essä om barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Sarvanidou; [2020]
    Nyckelord :Multilingualism; interculturality; language develepment; literacy; preschool teacher; approach; interaction; circle-time; Flerspråkighet; interkulturalitet; språkutveckling; litteracitet; förskolepedagog; förhållningssätt; samspel; lek- och samlingssituationer;

    Sammanfattning : The purpose of this scientific essay is to explore the different approaches to language development for multilingual children in preschool practice. The essay is about a four-year-old girl who did not master the Swedish language so well when she started preschool. LÄS MER

  2. 17. Barns flerspråkighet och deras sociala utveckling : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring relationen mellan barns flerspråkighet och deras sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gentiana Ramadani; Hamdegyul Tahir Hyusein; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; social utveckling; förskollärare; barn; interaktion; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar kring relationen mellan barnens flerspråkighet och deras sociala utveckling. Studien utgår från tre frågeställningar. LÄS MER

  3. 18. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Karjalainen; Veronica Szasz; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; samspel; barns identitet och undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Flerspråkighet blir mer normaliserat i det svenska samhället, vilket Skolinspektionen (2013) skildrar i en rapport om asylsökande barn. Således omfattas även förskolan. Förskollärares ansvar för språkutvecklande undervisning med flerspråkiga barn bör lyftas fram. LÄS MER

  4. 19. Man måste möta barnet där det är i språket : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att utveckla flerspråkigabarns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jeanette Granholm; Anna Wolfram; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling och lärmiljöns betydelse i förhållande till barns språkutveckling. Semistrukturerade intervjuer genomfördes i denna kvalitativa studie. LÄS MER

  5. 20. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt angående flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Lindberg; Annie Medberg-Kenttälä; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Pedagogers förhållningssätt; Förskola; Språkutveckling.;

    Sammanfattning : Denna studie synliggör pedagogers förhållningssätt gentemot flerspråkighet i förskolan och hur pedagoger arbetar med flerspråkig språkutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med tillhörande centrala begrepp. LÄS MER