Sökning: "forskning; konst; pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden forskning; konst; pedagogik.

  1. 1. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärande

    Författare :Hanna Wretmark; [2023]
    Nyckelord :subjektifiering; konst; folkhögskola; undervisning; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan ge­nom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER

  2. 2. “Högläsning lägger grunden till all fortsatt utveckling egentligen” : En inblick i pedagogers syn på högläsningens erbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cornelia Johansson; Sarah Söderberg; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; pedagoger; erbjudanden; affordance;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om ‘affordances’ (erbjudanden) genom högläsning där syftet är att få en inblick i hur pedagoger beskriver de erbjudanden som högläsningssituationer kan ge barnen. Förskolan har som uppdrag att ge barnen förutsättningar att genom högläsning få utveckla sitt språk. LÄS MER

  3. 3. Bildkonst i förskolan : Barns möte med bildkonst under en planerad aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Johansson; Sofia Ekdahl; [2022]
    Nyckelord :bildkonst; förskola; visual art; preschool;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING I vår studie undersökte vi i vilka situationer pedagogens roll är viktig under en planerad aktivitet samt vad barnen fokuserar på när de betraktar bildkonsten. Idag lever vi i ett samhälle där bilder är en stor del av vår vardag. LÄS MER

  4. 4. FN:s Barnkonvention : Hur synliggör rektorer och arbetslag arbetet med barnrättslagen i förskolan sedan Lag 2018:1197 om Förenta Nationernas konvention om barnets rättigheter trädde i kraft?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :My Kjellgren; Jenny Söderberg; [2021]
    Nyckelord :Barnkonventionen; barnrättslagen; förskolans verksamhet; rektor; specialpedagogik och styrdokument.;

    Sammanfattning : Studien har grundat sig på att vi anser att barnkonventionen varit och är en betydande del i förskolan. Vi har egna erfarenheter av barnkonventionen utifrån arbete i förskolans verksamhet. Under vår tid på specialpedagogprogrammet har vi fått en djupare förståelse kring barnets behov, delaktighet och rättigheter. LÄS MER

  5. 5. Det pedagogiska ledarskapet : Skolledares uppfattningar om begreppet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; Skolledare; Utveckla lärande tillsammans; Visioner och struktur; Chefskap;

    Sammanfattning : Grundskolan är alltid ett aktuellt ämne i det svenska offentliga rummet. Verksamhetens professionalism påverkas av dess ledare, både lärare och rektorer. Det pedagogiska ledarskap som utövas sätter en prägel på hur eleverna når måluppfyllelsen eller ej. LÄS MER