Sökning: "främmande ord"

Visar resultat 36 - 40 av 72 uppsatser innehållade orden främmande ord.

  1. 36. Språkets byggstenar : En studie om ordinlärning i främmande språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rita Ragnarsson; [2014]
    Nyckelord :Ordinlärning; inlärningsstrategier; undervisningsmetoder; moderna språk.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur man arbetar med ordinlärning i ett främmande språk. Syftet med arbetet är att undersöka hur ordinlärningen går till när man börjar läsa ett nytt språk. LÄS MER

  2. 37. Ordkunskap och grammatisk förståelse. : En studie i språkfärdighet hos immigranter med stöd i processbarhetsteorin och frekvensordtest.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Claes von Porat; [2014]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; Svenska för invandrare nivå 3C; Svenska som andraspråk 1; FOT-test;

    Sammanfattning : Sammandrag  I denna uppsats har grammatiskt processande och receptiv ordförståelse hos immigranter med svenska som främmande språk analyserats. Syftet har varit att undersöka om det finns någon skillnad mellan immigranter som läser på Svenska för invandrare (sfi) nivå 3C och Svenska som andraspråk 1 på gymnasiet (SVA) vad gäller deras processbarhetsnivå och receptiva ordförståelse. LÄS MER

  3. 38. Lärarens tydliggörande av kunskapskrav i grundskolan : Att tydliggöra kunskapskraven för spanska som främmande språk. En analys utifrån den formativa bedömningens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Margarita Moreno; [2014]
    Nyckelord :Learning--Evaluation; second language acquisition; Spanish language; compulsory school; course plan; knowledge requirements; formative assessment; assessment for learning; Inlärning – utvärdering; andraspråksinlärning; spanska språket; grundskolan; kursplaner; kunskapskraven; formativ bedömning; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att beskriva en lärares tillvägagångssätt för att tydliggöra kunskapskraven i Lgr 11 som är relaterade till skriftlig språkfärdighet i spanska, samt att ta reda på elevernas uppfattningar om detta tillvägagångssätt. I den här studien används uttrycket att tydliggöra i en bred mening, vari ingår både lärarens verbalisering av kunskapskraven och alla aktiviteter som läraren sätter igång och som ska hjälpa eleverna att utveckla en förståelse för dessa. LÄS MER

  4. 39. Vad döljer sig bakom orden? : Strategi och variation vid utläsning av matematiska symboluttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Ulrika Wikström Hultdin; [2013]
    Nyckelord :kommunikationsstrategier L2-kommunikation; språkproblem; symboltolkning; integraluttryck;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka variationen i utläsningen av matematiska symboluttryck och vilka strategier, liknande dem som identifierats vid andraspråks-kommunikation, som används för att överkomma problem vid muntlig kommunikation av uttrycken. Genom att studenter fick läsa utvalda symboluttryck högt innantill, men också med ord skriva hur de skulle läsa olika integraluttryck, identifierades en rad olika strategier för utläsning och många variationer noterades. LÄS MER

  5. 40. Andraspråkselever och matematik - språksvårigheter är bara halva sanningen : En studie i åk 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Karin Eklund; [2012]
    Nyckelord :Matematik; matematiska textuppgifter; andraspråkelever; språk; åk 6-9;

    Sammanfattning : Ett större antal andraspråkelever i den svenska skolan ställer nya krav på undervisningen och på lärarna. Svårigheter uppstår när elever ska lära ett nytt språk samtidigt som de ska inhämta kunskaper på det nya språket. LÄS MER