Sökning: "franska tala"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden franska tala.

  1. 6. Att stimulera flerspråkighet i förskolan - en studie om pedagogiskt arbete i en franskspråkig förskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tony Tarantini; [2013]
    Nyckelord :Flerspråkig; franska; förskola; modersmål; socioku;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte har varit att undersöka pedagogernas resonemang kring förutsättningar (dvs. föräldrarnas roll ochfranskans plats i Sverige) för att utveckla flerspråkighet. Studien har också en praktisk ansats då den andrafrågeställningen är hur pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket. LÄS MER

  2. 7. Språkelevers uppfattningar av den egna målspråksanvändningen inom engelsk- respektive franskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sophie Arvidson; Susanna Lesné; [2011]
    Nyckelord :Engelskundervisning; franskundervisning; målspråksanvändning; fenomenografi; språkinlärning; kodväxling;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Inom språkundervisningen är kommunikationen mycket viktig. Det visas i olika studier att elevernas språk utvecklar sig genom att de får möjlighet att använda sitt muntliga språk, dvs. att lärare och elever använder målspråket i undervisningen. LÄS MER

  3. 8. Målspråk Franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Norrstam; [2010]
    Nyckelord :franska; moderna språk; motivation; muntlig färdighet; målspråk;

    Sammanfattning : Denna studie har den muntliga delen av franskundervisningen under grundskolans senare år som fokus och hur lärare kan motivera elever att tala franska men också hur elever kan motiveras att välja att lära ett modernt språk. Syftet med studien är att söka kunskap i vilka metoder och tillvägagångssätt några fransklärare använder sig av för att motivera sina elever att tala franska samt vilken deras inställning är till elevernas förmåga att uppnå muntlig färdighet. LÄS MER

  4. 9. Franska är väl ingen konst!? : om unga kvinnors identitetsarbete och självpresentation och om hur skapandekraften kan användas i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Ann Lundström; [2006]
    Nyckelord :franska; pedagogik; språkundervisning;

    Sammanfattning : Franska är ett av de språk som elever idag kan välja att läsa utöver svenska och engelska i dagens svenska skola. I kursplanen för moderna språk talar man om språkets relevans för oss människor idag och det viktiga i att vi breddar våra språkkunskaper till gagn för oss själva och samhället. LÄS MER

  5. 10. Grammatik som produkt och som process : från 1965 till 2000

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hélène Östergren; [2005]
    Nyckelord :Grammatik; produkt; process; form; innehåll; deduktivt lärande; induktivt lärande;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om grammatikens roll i språkundervisningen. Syftet med arbetet är att undersöka hur grammatikens ställning i språkundervisningen har utvecklats från 1960-talet fram till idag. LÄS MER