Sökning: "funktionsnedsättning utbildning diskriminering"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning utbildning diskriminering.
1. Hur funkofobi tar sig uttryck i hälso- och sjukvården : En scoping studie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Begreppet funkofobi är ett nytt fenomen i det svenska språket som är ett samlingsbegrepp för diskriminering och fördomar individer med funktionsnedsättning lever med. Syftet med den här studien är att belysa begreppet funkofobi utifrån hälso- och sjukvård. För att kunna besvara studiens syfte utformades tre frågor. LÄS MER
2. Mångfald som risk och möjlighet : En kvalitativ studie om hur rekryterare i Sverige ser på mångfald.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärdSammanfattning : Varje individ i Sverige bör ha samma rätt att verka i vardagen, och det inkluderar alla personer oavsett kön, etnicitet, religion, sexuell läggning, funktionsnedsättning, utbildning eller social klass. Dessa aspekter ska inte vara avgörande för att sedan bli exkluderad från att arbeta. LÄS MER
3. Studie- och yrkesvägledning för studenter med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom högre utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Antalet studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) har ökat de senaste åren. Det innebär att studie- och yrkesvägledare inom universitet och högskolor i allt större utsträckning möter dessa studenter. LÄS MER
4. Tillgång till rättssystemet för barn med funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Children with disabilities are at much greater risk than other children of being exposed to violence and sexual abuse. Additionally, they are not considered credible witnesses to their experiences and are at risk of not being entrusted to the legal system. LÄS MER
5. Den dolda klassindelningen : En studie av svensk skollagstiftning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Studien belyser ämnen som rättsordning, rättssäkerhet, likvärdighet och måluppfyllelse samt det kompensatoriska uppdraget och skolans kunskapssyn. Intentionen har varit att öka förståelsen för den konflikt som finns i skolans lagstiftning och dess andra styrdokument gentemot diskrimineringslagen och FN:s internationella konventioner om mänskliga rättigheter. LÄS MER