Sökning: "genusperspektiv på inkludering"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden genusperspektiv på inkludering.

  1. 11. Barns sociala samvaro : En jämförande studie av flickor och pojkars samspel i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cornelia Johansson; Isabel Olausson; [2012]
    Nyckelord :Samspel; exkludering; inkludering; könsmönster; artefakter;

    Sammanfattning : I denna studie har vi med hjälp av videokamera observerat barns samspel ur ett genusperspektiv. Vi har undersökt skillnaden mellan flickor och pojkars samspel samt hur förskolans artefakter påverkar på barnens samspel. LÄS MER

  2. 12. Fred eller Rättvisa - Om kvinnors deltagande i fredsprocesser i Bosnien-Hercegovina

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anja Ferhatovic; [2012]
    Nyckelord :Fredsprocesser; transitional justice; Bosnien-Hercegovina; kvinnor; politik; makt; inkludering exkludering.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker kvinnors deltagande I fredsprocesser och transitional justice processer I Bosnien-Hercegovina efter undertecknandet av Daytonavtalet 1995. Kvinnors deltagande i processerna analyseras ur ett genusperspektiv med hjälp av feministisk teori och maktbegreppet. LÄS MER

  3. 13. Vikten av det pedagogiska arbetssättet och förhållningssättet i mötet med elever på skoldaghem/resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Charlotte Gabrielsson; Charlotta Jensfelt; Viveka Johansson; [2006]
    Nyckelord :arbetssätt; förhållningssätt; genusperspektiv; inkludering exkludering; miljö; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva och analysera de uppfattningar som pedagoger på resurskola/skoldaghem har beträffande deras arbetssätt och förhållningssätt i mötet med sju- till tolvåriga flickor respektive pojkar. Vi har även ett delsyfte, där vi vill undersöka hur delar av respektive organisation ser ut samt vad denna kan innebära för pedagogerna och eleverna. LÄS MER