Sökning: "genusperspektiv på inkludering"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden genusperspektiv på inkludering.

  1. 6. "DU FÅR INTE VARA MED!" : En kvalitativ studie med fyra förskollärares syn och förhållningssätt på barns exkludering i den fria leken, bland barn i åldrarna 1-3 år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Karlström; [2017]
    Nyckelord :Exkludering; inkludering; social kompetens; gemenskap; kamratskap; lekstrategier; genusperspektiv; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie var att ta reda på hur förskollärare uppfattar barns exkludering av andra barn i leken och hur förskollärare förhåller sig till det. Metoden består av semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  2. 7. Inkludering som yrke : Specialpedagogers erfarenheter och arbetsrelationer ur ett organisatoriskt genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Evelina Jogenvik; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; organisationskultur; organisationsstruktur; genuspraktiker; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar olika maktaspekter som påverkar specialpedagogens arbete i att få skolan mer inkluderande. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger, varav tre är kvinnor, i ett försök att skildra kvinnostämplingen i yrket (Woolhouse, 2014:138, Göransson et al. 2015:17 samt Cole 2005:289). LÄS MER

  3. 8. Buspojkar och normbrytande flickor : En kvalitativ studie av hur specialpedagoger och speciallärare uppfattar elevers tillgång till det särskilda stödet ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Röjder; Frida Lorentzon; [2015]
    Nyckelord :genus; inkludering; särskilt stöd; specialpedagogik; normkritik;

    Sammanfattning : Studien syftade till att ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare uppfattade att det särskilda stödet såg ut på skolorna, ur ett genusperspektiv. Datainsamlingen skedde genom åtta intervjuer ute på skolor som sedan jämfördes och ställdes mot varandra. LÄS MER

  4. 9. Integrering eller tillägg : En kvalitativ studie om inkludering av jämställdhetsperspektiv i historieundervisning på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Anton Svensson; [2015]
    Nyckelord :Intervjustudie; jämställdhetsperspektiv; genusperspektiv; historiesyn;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to elucidate and analyze history teacher's didactic choices in the conflict between unequal educational materials and the requirements of equality in the curriculum of Swedish secondary school. The empirical data consists of interviews with five secondary school history teachers, observations of their lessons as well as analysis of their tests. LÄS MER

  5. 10. Elevers åtgärder i text. En diskursanalys av åtgärdsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annica Jonsson; Yvonne Larsson; [2014-04-14]
    Nyckelord :diskursanalys; tolkningsrepertoarer; åtgärdsprogram; genusperspektiv; identitet; lärande och specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att lyfta fram de åtgärder som skrivs fram i grundskolans åtgärdsprogram samt att identifiera vilka diskurser som råder i texterna. Syftet är också att studera detta utifrån ett genusperspektiv samt att belysa vilka konsekvenser diskurserna kan få för elevers lärande och möjligheter till att konstruera identitet. LÄS MER