Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Allas lika värde? : - En metaanalys av läromedelsanalyser i samhällsorienterande ämnen årskurs 1–3ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Pudas Lindmark; Malin Ölund; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsmönster; könstillhörigheter; könsidentitet; biologiska kön; hbtq; sexuell läggning;

    Sammanfattning : Allas lika värde borde vara en självklarhet i Sverige år 2021, men hur ligger det till? Syftet är att undersöka läromedelsanalyser av läroböcker i samhällsorienterande ämnen för tidiga skolår med fokus på genusperspektivet. Vår första forskningsfråga är: Vilka könsmönster framkommer enligt läromedelsanalyserna i läroböckerna? Vår andra forskningsfråga är: Vilka könstillhörigheter representeras enligt läromedelsanalyserna i läroböckerna? Målet är att dra slutsatser om den samlade kunskapen som läromedelsanalyserna kommit fram till. LÄS MER

  2. 2. Utmaningarna med en jämställd historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ashkan Jamali; Kerim Sutovic; [2019]
    Nyckelord :Aktörsperspektiv; Genus; Historiebruk; Historiemedvetande; Identitetsskapande; Jämställdhet; Läroböcker; Läromedel; Styrdokument;

    Sammanfattning : I styrdokumenten finns en strävan mot en jämställd undervisning men läroböckerna ger en kvinnofattig bild av historien. Detta grundar sig i att män oftast tagit en större plats i historien och detta gör att kvinnor som individer inte hörs i samma bemärkelse. LÄS MER

  3. 3. Man kan inte läsa allt : En litteraturstudie om lärares val av klassisk skönlitteratur i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andrén; Erik Juberg; [2019]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenskämnet; klassiker; lärarens val; likvärdig litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Debatten gällande införandet av en litterär kanon i litteraturundervisningen har pågått i media och skolor runt om i landet under de senaste åren. Detta väckte intresset att närmare undersöka hur lärare väljer skönlitteratur till undervisningen, då det idag inte existerar någon formell kanon i den svenska skolan. LÄS MER

  4. 4. I mannens skugga : En komparativ genusanalys av hur kvinnan i judendomskapitlet skildras i läromedel för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Angelica Karlsen; Julia Hillgren; [2019]
    Nyckelord :Gender; teaching material analysis; Judaism; hermeneutics; text analysis; religion; gender equality; curriculum; Genus; läromedelsanalys; judendom; hermeneutik; textanalys; religionsvetenskap; jämställdhet; styrdokument;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras tre läromedel som kan användas i kursen Religionskunskap 1 på gymnasial nivå. De tre läromedel som analyseras är Religion och sånt 1 och Religion och sammanhang 1 och 2, båda skrivna av Börge Ring och publicerade 2013. Den tredje är En människa, tusen världar, skriven av Robert Tuveson och publicerad 2015. LÄS MER

  5. 5. Dags för förändring : En kvalitativ studie om jämställdhet i en mansdominerad organisationskultur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Charlotta Alnersson; Birgersson Malin; [2018]
    Nyckelord :Equality; Organizational Culture; Gender construction; Diversity; External Communication; Skanska; Jämställdhet; Organisationskultur; Genuskonstruktion; Mångfald; Externkommunikation; Skanska.;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på att studera hur organisationskultur kommuniceras externt i en mansdominerad bransch. Studieobjektet Skanska har sedan 2009 genomgått en förändring mot en allt mer jämställd organisation, men än är arbetet trögrörligt. LÄS MER