Sökning: "grupprocesser barn"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden grupprocesser barn.
1. Barn i kris : Specialpedagogers tankar om bemötande av och arbete med barn i kris
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utvinna kunskap ur åtta specialpedagogers berättelser om deras arbete med barn i kris. Studien bygger på en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer och en tematisk innehållsanalys. LÄS MER
2. Sociala grupprocesser och mobbning i mellanstadiet : Forskning och föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om föräldrars förståelse av mobbning, genom att utifrån tidigare forskning som inkluderar kontext och sociala grupprocesser beskriva tolka och förstå hur föräldrar uppfattar fenomenet. Urvalet bestod av sex föräldrar som alla hade barn i mellanstadiet. LÄS MER
3. På spaning efter delaktighet : En fallstudie om barns delaktighet i förskoleklass och på fritidshem.
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Skola på vetenskaplig grundSammanfattning : Delaktighet är ett begrepp som är av stor betydelse i den dagliga verksamheten i skolan. Det är viktigt att få tillhöra och vara del av en kontext. Syftet med denna fallstudie är att upptäcka och förstå hur pedagoger erbjuder barn delaktighet i förskoleklass och på fritidshem. LÄS MER
4. Fritidshemmet och den sociala inlärningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur pedagogerna på fritidshem främjar barns sociala utveckling. I styrdokument och litteratur om fritidshemmets roll tas det upp hur arbete ska främja utveckling hos individer, men sällan hur det ser ut i verkligheten. LÄS MER
5. Kamratkulturer - att tillhöra gemenskapen ur barns perspektiv (Peer cultures - to belong, children´s perspective)
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Problemområde: Barn i förskolan delar en specifik kamratkultur som innehåller kunskaper och information om gruppens sociala vardagsliv. För att kunna bekräfta, förstå och respektera barns relationer behöver pedagoger analysera och agera utifrån barns perspektiv. LÄS MER