Sökning: "grupprocesser barn"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden grupprocesser barn.

  1. 1. Barn i kris : Specialpedagogers tankar om bemötande av och arbete med barn i kris

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Farrokhi; [2017]
    Nyckelord :trygghet; relation; stress; skam och skuld; specialpedagogiska perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utvinna kunskap ur åtta specialpedagogers berättelser om deras arbete med barn i kris. Studien bygger på en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer och en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Sociala grupprocesser och mobbning i mellanstadiet : Forskning och föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Helmersson; [2016]
    Nyckelord :Barns relationsarbete Inneslutning; Mobbning; Normer; Tillhörighet; Utanförskap; Uteslutning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om föräldrars förståelse av mobbning, genom att utifrån tidigare forskning som inkluderar kontext och sociala grupprocesser beskriva tolka och förstå hur föräldrar uppfattar fenomenet. Urvalet bestod av sex föräldrar som alla hade barn i mellanstadiet. LÄS MER

  3. 3. På spaning efter delaktighet : En fallstudie om barns delaktighet i förskoleklass och på fritidshem.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Skola på vetenskaplig grund

    Författare :Susanne Zettervall; Elisabet Landh; [2015]
    Nyckelord :Förskoleklass; fritidshem; delaktighet;

    Sammanfattning : Delaktighet är ett begrepp som är av stor betydelse i den dagliga verksamheten i skolan. Det är viktigt att få tillhöra och vara del av en kontext. Syftet med denna fallstudie är att upptäcka och förstå hur pedagoger erbjuder barn delaktighet i förskoleklass och på fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmet och den sociala inlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Nordlander; [2015]
    Nyckelord :Ansvar; empati; identitet; personligutveckling; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur pedagogerna på fritidshem främjar barns sociala utveckling. I styrdokument och litteratur om fritidshemmets roll tas det upp hur arbete ska främja utveckling hos individer, men sällan hur det ser ut i verkligheten. LÄS MER

  5. 5. Kamratkulturer - att tillhöra gemenskapen ur barns perspektiv (Peer cultures - to belong, children´s perspective)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Johansson; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; kamratkulturer; socialt vardagsliv; tillhörighet;

    Sammanfattning : Problemområde: Barn i förskolan delar en specifik kamratkultur som innehåller kunskaper och information om gruppens sociala vardagsliv. För att kunna bekräfta, förstå och respektera barns relationer behöver pedagoger analysera och agera utifrån barns perspektiv. LÄS MER