Sökning: "gruppstorlek undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden gruppstorlek undervisning.

  1. 16. Organisatoriskt stöd i grundskolan : En kvalitativ studie av tolv lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Gommel; Anna Bergerstål; [2020]
    Nyckelord :organisation; organisatoriskt stöd; specialundervisning; extra anpassningar; särskilt stöd; tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att bidra med kunskap om organisatoriskt stöd i grundskolan. Med organisatoriskt stöd avses det stöd som läraren inte kan ge eleven genom extra anpassningar eller sin pedagogik. LÄS MER

  2. 17. "Om du har matematikglasögon på dig, så finns det överallt" : Intervjustudie om förskollärares och barnskötares inställning till matematik i förskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktoria Ekström; Anna Reske; [2020]
    Nyckelord :matematikundervisning; inställning; yttre faktorer; ramfaktorteoretiskt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares och barnskötares inställning till matematik i förskolan samt hur yttre faktorer som sker i verksamheten kan påverka matematikundervisningen. Studiens syfte är angeläget då vi författare mött både förskollärare och barnskötare med olika inställning till matematikämnet i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i förskolan : ”…och då är det ju liksom upp till mig att fånga dom här situationerna och synliggöra det här för barnen. Jag har en jätteviktig roll i undervisningen”.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Andersson Dimberg; Emilia Wahlqvist Jung; [2019]
    Nyckelord :Undervisning; Förskola; Förskollärare; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur åtta verksamma förskollärare uppfattar och beskriver undervisning i förskolan. Vi har utfört en kvalitativ studie och med hjälp av semistrukturerade intervjuer samlat in vårt material. LÄS MER

  4. 19. Två byskolor, sju intervjuer, åtta ramfaktorer : Hur lärare uppfattar sin undervisning och arbetssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Sundbom; Emma Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :ramfaktorteori; ramfaktor; byskola; B-form; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Byskolor lever i ständig ovisshet gällande om de ska få fortsätta sin verksamhet eller behöva läggas ned. I en liten skola med ett lågt elevantal placeras eleverna oftast i åldersintegrerade klasser, vilket kan ge en större känsla av närhet och gemenskap. LÄS MER

  5. 20. Musiklärarens möjligheter : Fyra lärares ramfaktorer i bedömning av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johan Offerlind; [2019]
    Nyckelord :Lgr11; högstadium; musik; bedömning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att titta på fyra lärares förutsättningar för bedömning utifrån deras ramfaktorer, innefattandes resurser i form av instrument, lektionstid, om undervisning sker i hel, eller halvklass och om  lärarna anser att detta påverkar deras möjlighet att bedöma eleverna.   Musikundervisningen har sett olika ut längs med åren, där olika moment stått i fokus. LÄS MER