Sökning: "gu specialpedagog"

Visar resultat 11 - 15 av 136 uppsatser innehållade orden gu specialpedagog.

  1. 11. Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Ekdahl; Jenny Millander; [2023-02-28]
    Nyckelord :psykisk hälsa; barn; förskola; anknytning; relationer; samspel;

    Sammanfattning : Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  2. 12. ”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; [2022-11-30]
    Nyckelord :handledning; elevassistent; specialpedagog; elever i behov av särskilt stöd; Det kommunikationsstödjande klassrummet; observationsverktyg; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the research-based observation tool "Communication Supporting Classrooms" in supervision. This was done by using a phenomenographic approach. LÄS MER

  3. 13. Nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Sandin; [2022-11-28]
    Nyckelord :Specialpedagog; integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; samverkan; förutsättningar;

    Sammanfattning : Det finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans styrdokument och bedömningsstöd. LÄS MER

  4. 14. Med trollspöet i verktygslådan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ida Mohlin; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; förskola; specialpedagog; förväntningar;

    Sammanfattning : Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just förskolan. LÄS MER

  5. 15. Hur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Axelsson; Sabina Kamila; Eva Solbrekke; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagog; rektor;

    Sammanfattning : Enligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin är utbildad för. LÄS MER