Sökning: "guidance counselling"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden guidance counselling.

  1. 16. Strategier för ett kvalitativt och produktivt vägledningssamtal : En kvalitativ intervjustudie om vilka strategier vägledarna på grundskolorna anser är centrala för att förbereda eleverna inför det individuella vägledningssamtalet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Andersson; Lena Rattfelt; [2020]
    Nyckelord :Guidance counselling session; Preparation; Strategies; Vägledningssamtal; Förberedelser; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen för vilka strategier vägledarna på grundskolorna anser är centrala för att förbereda eleverna inför det individuella vägledningssamtalet samt belysa hur vägledarna uttrycker betydelsen av dessa förberedelser. En kvalitativ intervjustudie används som metod för att besvara studiens syfte samt forskningsfrågor och studien är baserad på intervjuer med åtta yrkesverksamma vägledare på grundskolor. LÄS MER

  2. 17. Informatör eller vägledare- vägledarens roll i det enskilda vägledningssamtalet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Karlsson Johansson; Sandra Dahlberg; [2020]
    Nyckelord :Karriärlärande; Valkompetens; Law; DOTS; NICE;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka gymnasievägledares möjligheter att i det enskilda vägledningssamtalet, utifrån rådande förutsättningar, stötta eleven i dess karriärlärande för att uppnå en valkompetens. Studien utgår utifrån följande frågeställningar: vad säger gymnasievägledare om hur de stöttar eleven i dess karriärlärande i det enskilda vägledningssamtalet, vad säger gymnasievägledare om vad eleven får med sig från det enskilda vägledningssamtalet och vad säger gymnasievägledare om deras förutsättningar för att stötta eleven i dess karriärlärande i det enskilda vägledningssamtalet? Kvalitativa intervjuer med sex studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolor med samma huvudman har genomförts. LÄS MER

  3. 18. Uppdrag handledning : En intervjustudie om komplexiteten i specialpedagogens handledningsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eleanor Lundell; Frida Maxstad; [2019]
    Nyckelord :SENCO; Consultation; Preschool; Specialpedagoger; Handledning; Förskolan;

    Sammanfattning : Vi har i vår studie undersökt vad som förväntas av specialpedagogens arbete som kvalificerad samtalspartner i förskolan samt undersökt förskollärares olika erfarenheter av specialpedagogisk handledning. Begreppet handledning diskuteras i stort för att sedan smalnas av och koncentreras på specialpedagogisk rådgivning och att vara en kvalificerad samtalspartner. LÄS MER

  4. 19. Handledning på ytan eller på djupet : en studie av vision och praktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Catarina Oskarsson; Annett Wissel; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; kvalificerad samtalspartner; handledning; pedagog; specialpedagog;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien har sin utgångspunkt i innebörden av specialpedagogens roll som kvalificerad samtalsledare. Eftersom innehållet i handledningsuppdraget liksom begreppet handledning inte är preciserat i något styrdokument kan det leda till många olika tolkningar. LÄS MER

  5. 20. Vägledning- skolans ansvar, ingens ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Engström; Louise Johansson; [2017]
    Nyckelord :Vägledning; Vägledningsprocess; Grundskola; Gymnasieval; Lärare;

    Sammanfattning : Guidance counselling is the entire school’s responsibility, a review conducted by the school inspection however showed that many schools’ lack resource and clear guidelines in this field. The review also showed that many teachers are unaware that they too are responsible for guidance counselling and lack knowledge on how to put guidance counselling in their curriculum. LÄS MER