Sökning: "gymnasieläraren"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet gymnasieläraren.

  1. 1. Gymnasieskolan som en salutogen arbetsplats : En kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattning om vad som gör en arbetsplats hälsosam.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Englastad; [2024]
    Nyckelord :KASAM; salutogen arbetsplats; gymnasielärare; meningsfullhet; begriplighet; hanterbarhet;

    Sammanfattning : Gymnasielärare har ett stressigt och komplext jobb, för att få lärare att stanna kvar i yrket behöver forskning bedrivas kring vad som är salutogent med arbetet. Studier har tidigare utförts kring hur teorin om en känsla av sammanhang (KASAM) kan användas för att arbeta salutogent. LÄS MER

  2. 2. Rörlig media i fysikundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Fredriksson; Ellen Larsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den digitala världen är idag ett naturligt inslag i de flesta unga människors liv, men hur väl är denna verklighetintegrerad i skolan? Genom den digitala tekniken ges många möjligheter för läraren att förklara och illustreraolika lärandeobjekt och där kan rörlig media vara en möjlighet. Vi undersöker i vilken utsträckning fysiklärareanvänder sig av rörlig media i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Den högläsande gymnasieläraren : En kvalitativ studie av några lärares reflektioner och tankar kring högläsning som ett pedagogiskt verktyg i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emeli Lande; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Gymnasieskolan; Lärarutsagor; Intervjustudie; Högläsning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade övergripande till att ta reda på vilka sätt högläsning används som pedagogiskt verktyg i gymnasieskolan, och mer specifikt till att ta reda på hur de medverkande lärarna reflekterar kring högläsning, hur lärarna reflekterar kring högläsningsprocessen (före, under och efter högläsning) samt att ta reda på vilka slags texter som högläses och hur dessa väljs ut. Undersökningen baserades på halvstrukturerade intervjuer med åtta gymnasielärare och resultaten som studien uppvisade analyserades utifrån diskursanalys som metod, och kopplades till den tidigare forskning och de teoretiska utgångspunkter studien vilar på. LÄS MER

  4. 4. Elevers syn på den arbetsplatsförlagda utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Wanstadius; [2013]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagd utbildning; handledarskap; lärande; bedömning;

    Sammanfattning : Under totalt 15 veckor på gymnasieskolans byggprogramutbildning ingår en arbetsplatsförlagd utbildning (APU) för eleverna. APU: n är förlagd på ett företag inom vald inriktning inom den kommande yrkesverksamheten och är handledd av yrkesföreträdare. LÄS MER

  5. 5. Undervisning och dyslexi : Några gymnasieläraren arbetssätt för att stödja elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för språk- och litteraturdidaktik

    Författare :Kristina Kenving; [2010]
    Nyckelord :dyslexia; teaching methods; self esteem; learning aid; dyslexi; undervisningsmetoder; självkänsla; hjälpmedel för inlärning;

    Sammanfattning : According to the curriculum the teachers have a responsibility to adjust the activities in the classroom in order to suit the pupils and to give them the means of assistance the pupils need to be successful in their learning. The teachers should also stimulate the interest to learn and support the pupils’ self esteem. LÄS MER