Sökning: "hållbar utveckling - hur arbetar lärare med hållbar utveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling - hur arbetar lärare med hållbar utveckling.

  1. 11. För en hållbar utveckling : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt gentemot arbetet för att främja ekologisk hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linn Högberg; Rebecka Grenlöv; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekologi; undervisningsmetoder; miljöutbildning; elever i grundskolan;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är idag ett aktuellt ämne både internationellt och nationellt. Begreppet innefattar en social, ekonomisk och ekologisk aspekt varav denna studie fokuserar på den sistnämnda aspekten och hur ämnet berörs i skolan. LÄS MER

  2. 12. Religionsundervisning för en hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Ahlm; [2020]
    Nyckelord :Ekologi; Hållbar utveckling; Miljödidaktik; Religion;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag gjort en enkätundersökning för att se om och hur lärare arbetar med hållbar utveckling inom religionsämnet. Jag presenterar olika miljödidaktiska inriktningar samt redogör för hur de abrahamitiska religionerna, asiatiska religioner och naturreligioner ser på ekologi och hållbar utveckling. .. LÄS MER

  3. 13. Undervisning om hållbar utveckling i ämnet Företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Liljefors; [2020]
    Nyckelord :Agenda 2030; didaktik; entreprenörskap; företagsekonomi; hållbar utveckling; pragmatism; sociokulturella perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett av de viktigaste områden i ämnet företagsekonomi och finns med i den allra första meningen i kursplanen för ämnet företagsekonomi. Mitt intresse för detta område väcktes då jag skulle planera undervisningen för min sista VFU period. LÄS MER

  4. 14. Didaktiskt perspektiv på lärande om hållbar utveckling : En kvalitativ studie som synligör hur F-3-lärare implementerar hållbar utveckling i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Holmer; Noor AL-Ibrahimi; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; miljö; undervisning; pedagogisk; samhällesorienterandeämnen; naturorienerandeämnen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning utifrån de didaktiska frågorna kring innehåll, metod och syfte (vad, hur och varför). Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod, som består av två fokusgruppsintervjuer med sex lärare. LÄS MER

  5. 15. Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar : och vi är den sista generationen som kan bekämpa dem

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Natalie Olinder; [2018]
    Nyckelord :Climate change; education; secondary school; change; future.; Klimatförändringar; undervisning; högstadiet; förändring; framtiden;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna är ett av samhällets största bekymmer och i hållbar utveckling finns svaren på lösningarna, om man väljer att följa dem. I framtiden behövs det innovativa människor som arbetar på lösningar för att komma på andra energikällor till de fossila bränslena. LÄS MER