Sökning: "hållbar utveckling - hur arbetar lärare med hållbar utveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling - hur arbetar lärare med hållbar utveckling.

  1. 16. Hållbar utveckling i gymnasieskolan - En intervjustudie med lärare om hur de arbetar med ämnet idag, och hur de önskar arbeta framöver

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jennifer Carlestam; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; gymnasieskolan; utbildning för hållbar utveckling; naturvetenskaplig allmänbildning; sustainable development; upper secondary school; education for sustainable development; scientific literacy; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : There are many measures that need to be taken in order to ensure a development that is sustainable. One of them is to educate for a sustainable development and increase the scientific literacy among students. LÄS MER

  2. 17. Undervisning om hållbar utveckling i skolans tidigare år. : En kvantitativ studie om lärares undervisning om hållbar utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Moa Svensson; [2018]
    Nyckelord :Grundskola; hållbar utveckling; ekonomisk hållbarhet; social hållbarhet; ekologisk hållbarhet; undervisning om hållbar utveckling; education for sustainable development.;

    Sammanfattning : Det här är en kvantitativ studie som undersöker hur lärare i skolans tidigare år arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning. För att besvara studiens syfte har fyra stycken frågeställningar utformats, dessa undersöker undervisningens innehåll, arbetsmetoder, svårigheter samt om hållbar utveckling genomsyrar elevernas skolgång. LÄS MER

  3. 18. Vad värderar läraren i en miljöundervisning? : En kvalitativ studie om hur grundlärare i årskurs 4–6 beskriver sin miljöundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Oscar Johansson; [2018]
    Nyckelord :Environmental education; sustainable development; middle school teaching; education for sustainable development; Miljöundervisning; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är idag ett aktuellt begrepp, men vad betyder det egentligen för undervisningen? Miljöundervisningen i sig är inget eget ämne, utan ska ses som en övergripande del i all undervisning. Följande kvalitativa studie undersöker hur fem grundlärare i årskurserna 4–6, som undervisar inom de naturorienterande ämnena, beskriver sin miljöundervisning, samt vad de värderar mest inom området. LÄS MER

  4. 19. Wasted : Ett arbete om metoder, spillmaterial och kritisk design samt dess relevans ibildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Karolina Persson; [2017]
    Nyckelord :Spillmaterial; hållbar utveckling; kritisk design; formgivning; pedagogik.;

    Sammanfattning : Forskare och företag jobbar allt mer med att ta fram hållbara material och metoder för att skapaprodukter utan att belasta miljön mer än nödvändigt. Den här undersökningen har sinutgångspunkt i ett design kritiskt perspektiv; jag ifrågasätter normer inom designvärlden och hurman som lärare i ämnet bild samt i form kurserna på gymnasiet kan arbeta med kritisk designsom ämnesinnehåll. LÄS MER

  5. 20. Hand i hand mot en hållbar framtid? : En kvalitativ studie om sju F-3 lärares förhållningssätt till hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joanna Persson; Alice Lindbom; [2017]
    Nyckelord :sustainable development; value education; Hållbar utveckling; socialt klimat; värdegrund; miljö; grundskola F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sju F-3 lärare ser på undervisning för hållbar utveckling samt fördjupa kunskapen om hur de arbetar med hållbar utveckling. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer där informanterna arbetar på olika skolor. LÄS MER