Sökning: "hållbar utveckling 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 243 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling 2011.

  1. 1. Realisering av hållbar utveckling i slöjdämnet : Materialval – resurshållning – kvalitet – problemlösning –produktvård – reparation – återbruk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Gestholm; [2023]
    Nyckelord :Slöjdundervisning; hållbar utveckling; sustainable development; kursplan; Lgr 22;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har varit med som innehåll i kursplanen för slöjd sedan 2011. Det finns ytterst lite forskat om hur slöjdlärare undervisar om hållbar utveckling i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete är således att undersöka hur begreppet hållbar utveckling ger sig uttryck i svenska slöjdlärares undervisning. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER

  3. 3. Evenemang och regional utveckling: Mycket snack och lite verkstad eller strategi omsatt i praktik? : En studie av offentlig finansiering av evenemang i Jämtland Härjedalen 2011–2020

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Jonas Herjeby; Stepan Vasiutin; [2022]
    Nyckelord :evenemang; regional utveckling; strategier; lokaliseringsfaktorer; path dependency; offentlig finansiering;

    Sammanfattning : Inom EU finns en sammanhållningspolitik som går ut på att minska klyftorna mellan regioner i unionen. I Sverige finns en regional utvecklingspolitik där man vill jämna ut olikheterna mellan stad och landsbygd och bland annat besöksnäringen har pekats ut som en viktig motor för tillväxt. LÄS MER

  4. 4. Brukshästkörning som immateriellt kulturarv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Johanna Virtanen; [2021-06-21]
    Nyckelord :Work horse; draught horse; intangible cultural heritage; immateriellt kulturarv; arbetshäst; kulturvård; brukshästkörning; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : This study is about the knowledge of driving and working with working horses and how this knowledge could be considered as an intangible cultural heritage. Today, the knowledge on how to work with horses, as well as the number of Swedish work horses, are decreasing and needs to be protected for the future. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i samhällsorienterade ämnenEn historisk överblick av hållbar utvecklings tre dimensioner i läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällsorienterade ämnen; samhällskunskap; läroplanstyper; utbildningsfunktioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre dimensioner av hållbar utveckling: social, ekonomisk och miljömässig framträder i kursplaner för samhällsorienterade ämnen i läroplaner från 1969 till 2011. Vidare syftar studien till att undersöka vilka utbildningsteoretiska mönster som framträder i de tre dimensionerna av hållbar utveckling. LÄS MER