Sökning: "högre språkliga förmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden högre språkliga förmågor.

  1. 1. Ämnesspråk i SO-ämnen : Hur SO-lärare i åk 5 och 7 arbetar med ämnesspråk för att stötta elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Johansen Bremberg; Alexandra Reyes Osorio; [2023]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ämnesspråk; SO-ämnen; ämneslitteracitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Skolan är en språkligt komplex miljö där språkliga förmågor har stor betydelse. För elever i språklig sårbarhet utgör språkliga krav i skolan en riskfaktor för måluppfyllelse (Hallin, 2019, s. 6). LÄS MER

  2. 2. Vad kan svenska skolbarn i årskurs 2, 3 och 4 om affix? En pilotstudie om morfologisk kunskap

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Angela Tamakloe; Kristina Hallenbrant; [2022]
    Nyckelord :morphological knowledge; word comprehension; communication skills; SES; multilingualism; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Den här pilotstudien hade syftet att undersöka svårighetsgraden av ett urval affix inför en kommande interventionsstudie (huvudstudie) och därmed få en ökad kunskap om barns förståelse för morfem. Studien syftade även till att undersöka samband mellan morfologisk kunskap och ordförståelse samt lärarskattning av kommunikationsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Engelska som ett tredje språk : Hur upplever grundskolelärare i engelska att arbeta med tvåspråkiga elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gillian Crosbie; [2022]
    Nyckelord :tvåspråkiga elever; grundskola; engelska; tredje språkinlärning;

    Sammanfattning : Mer än en fjärdedel grundskolelever i Sverige har en utländsk bakgrund och kan anses att ha kunskaper i ett språk annat än svenska. Skolan har ett uppdrag att ge en likvärdig utbildning till alla elever och därför måste eventuella inverkan av elevernas olika språkliga färdigheter på deras lärande utredas. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning i skolan : elevers och vårdnadshavares berättelser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Paulina Johansson; Paola Zardan Burgos; [2021]
    Nyckelord :Developmental language disorder; school; stories; students and caregivers; support; språkstörning; skolgång; berättelser; elever och vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Språkstörning innefattar större svårigheter att förstå och uttrycka sig på sitt eller sina modersmål jämfört med jämnåriga. Språkliga förmågor har stor betydelse i skolan både för måluppfyllelse och för socialt samspel. LÄS MER

  5. 5. Språkinlärningsinteraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Klassrumsobservation; Språkinlärning; Språkinteraktion; Språklig sårbarhet; Språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEriksson, Pia (2018). Språkinlärningsinteraktion. Speciallärarprogrammet, Institutionen förskolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragElever med språkstörning har svårigheter att nå kunskapskraven då språkliga förmågor är icentrum i skolans läroplan. LÄS MER