Sökning: "högskolan dalarna värdegrund"
Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden högskolan dalarna värdegrund.
16. Bilder som ett pedagogiskt verktyg i moderna språk: franska : En studie utifrån fem fransklärares syn på bilders betydelse i språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Enligt lgr11 i moderna språk ska läraren variera sin undervisning. Skolverket påvisar att användandet av bilder som ett pedagogiskt verktyg för moderna språk kan bidra till språkutveckling. LÄS MER
17. Värdegrund i förskolan : Förskollärares arbete med värdegrund i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och synliggöra förskollärares arbete med förskolans värdegrund. Problemformuleringen i vår studie var att värdegrundsarbetet hanterades olika i förskollärarnas arbete, även fast förskollärarna var utbildade. LÄS MER
18. Vem får representera Gud? : En bildanalys av läromedel inom religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra genusaspekter i ett valt läromedel för gymnasieskolan, boken En människa, tusen världar av Robert Tuveson. Gleerups, 2015. Metoden är bildanalys ur ett genusperspektiv som identifierar och analyserar visuella representationer av kön. LÄS MER
19. Lärarens upplevelser av arbete med genus och jämställdhet i klassrummet : lärarens roll för arbete med värdegrunder i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Människor har genom alla tider behandlat varandra olika och haft olika uppfattningar om hur vi bör uppträda och bete oss utifrån kulturella och social föreställningar om genus. De normer och föreställningar som finns kring manligt och kvinnligt begränsar både flickor och pojkar såväl inom skolan som utanför. LÄS MER
20. ”Men asså demokrati, jag vet inte hur jag ska förklara det men typ att alla, typ, får vara med. Eller, ja jag vet inte.” : BF-elevers upplevelse av en demokratisk värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Elever som utbildas inom Barn- och fritidsprogrammet har ett viktigt kommande uppdrag somansvariga för demokratifostran enligt läroplanen. Att de också undervisas om demokratiskvärdegrund i utbildningen gör denna målgrupp extra intressant att undersöka. LÄS MER