Sökning: "hörselskadad i skolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden hörselskadad i skolan.

  1. 1. Hörselskadad i en hörande omvärld. En kvalitativ studie om skolors beredskap för mottagandet av en hörselskadad elev

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Palmér; [2014-05-06]
    Nyckelord :hörselskada; hörselnedsättning; inkludering; kategorisering; relationellt perspektiv; hermeneutik; kommunikation; teckenspråk;

    Sammanfattning : Syfte: Det är viktigt att hörselskadade elever får rätt förutsättningar när de kommer till skolan. Att skolan har en anpassad miljö, där hörselskadade elever har samma förutsättningar som övriga elever. Genom skolans anpassningar ökar individens möjligheter att nå kunskapsmålen. LÄS MER

  2. 2. Varför lyssnar inte Kim? : Om att vara lärare för hörselskadade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ida Fransén; Birgitta Jakobsson; [2013]
    Nyckelord :Bemötande; hjälpmedel; hörselskada; lärare; mottagande; utbildning;

    Sammanfattning : Lärare i dagens svenska skola kommer att möta flera elever i behov av olika slags stöd. Densvenska skolan idag ska välkomna alla elever och majoriteten ska få gå i den skola som liggernärmast hemmet även om eleven är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Döva/gravt hörselskadade ungdomars inställning till Cochleaimplantat (CI)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Solem; [2009]
    Nyckelord :Nyckelord: ungdom; CI; Cochleaimplantat; döv; gravt hörselskadad; attityd;

    Sammanfattning : De dövas kamp för en egen kultur har formats till att de har teckenspråket som sitt första språk och svenska skriftspråket som sitt andra språk. Idag har många döva och hörselskadade Cochleaimplantat (CI) i tidig ålder. Det har varit hårt debatterat under en period. LÄS MER

  4. 4. Faktakunskap, räcker det? : talad svenska och teckenspråk hos elever med hörselnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Maths Pehrsson; [2007]
    Nyckelord :elev med hörselnedsättning; hörselklass; identitet; strategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att synliggöra och kartlägga vad f.d. hörselelever tycker och tänker om sin kunskapsutveckling, skoltid, strategier, identitet som hörselskadad och tvåspråkighet – talad svenska och teckenspråk. LÄS MER