Sökning: "hedonisk motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hedonisk motivation.

  1. 1. En idrottsarena bortom det fysiska rummet : En studie kring besökares förväntningar av en virtuell arena inklusive avgörande nyckelfaktorer för användarens avsikt att besöka den virtuella arenan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Ebba Lagergren; [2021]
    Nyckelord :Virtual arena; Virtual reality VR ; Sport media consumption SMC ; Technology acceptance; Spectatorship; UTAUT; UTAUT 2; Virtuell arena; Virtual reality VR ; Sport media consumption SMC ; Teknikacceptans; Åskådare; UTAUT; UTAUT 2;

    Sammanfattning : Utveckling inom digitala- och sociala medier håller på att omdefiniera hur åskådarskap kommer se ut i framtiden. I kombination med en pandemi och en global klimatkris ställer det nya krav på hur sportarenor kan generera besökare till sina evenemang. LÄS MER

  2. 2. Virtual Reality – a solution for sustainable travel?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Lööv; Rickard Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Generation Y; Virtual Reality; sustainable tourism; UTAUT2; virtual tourism; strategic communication; digital communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur Generation Y, en demografisk grupp som kännetecknas av miljöomtanke, teknologianvändning och resande betraktar den avancerade och multisensoriska kommunikationsformen Virtual Reality (VR) ur ett perspektiv av resande och hållbarhet. Målet är att förstå vilka faktorer som påverkar Generation Y att acceptera och använda VR för resande, samt att undersöka huruvida fenomenet anses vara ett miljömässigt hållbart alternativ till konventionellt resande. LÄS MER

  3. 3. Finansiell robotrådgivning : Faktorers effekt på svenska konsumenters intention till användning. UTAUT2 med uppfattad risk och tillit.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Alexander Stenberg; [2020]
    Nyckelord :robo-advisor; intention to use; FinTech; UTAUT2; finansiell robotrådgivning; intention till användning; FinTech; UTAUT2;

    Sammanfattning : In times when traditional saving accounts are no longer attractive due to the current interest rates, robo-advisors appears to be an alternative investment utility. Robo-advisor has made investment advisory services available to the general public by offering automated system to allocate assets that is tailored to each individual’s investment needs and risk profile. LÄS MER

  4. 4. Allt sitter i huvudet? : En kvantitativ studie av psykologiska faktorers påverkan på impulsiva köp av kläder på internet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Josefine Esp; [2016]
    Nyckelord :impulsivt köpbeteende; konsumentbeteende; hedonisk motivation; utilitarisk motivation; personlighet; personlighetsdrag; engagemang; mode; kläder;

    Sammanfattning : Trenden att handla via internet, e-handla, har stadigt ökat de senaste två decennierna. Den digitala kanalen har gett konsumenter frihet att enkelt söka igenom och välja bland ett stort utbud av produkter. Modebranschen har varit en av de större aktörerna inom e-handeln där konsumtionen stadigt växt. LÄS MER

  5. 5. Motivera Mera! - En kvantitativ studie om samspelet emellan hedonisk shoppingmotivation och multikanalshopping

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Christina Eckerrot; Josefine Wallin; [2014]
    Nyckelord :Multichannel shopping; Hedonic shopping motivation; Impulse buying tendency; Segmentation; Consumer behavior;

    Sammanfattning : Multichannel-shopping has become a wide spread phenomenon in the retail industry due to a significant development of retail channels and formats. Consumers now shop for the same product category in many different retail settings and this trend is increasing. LÄS MER