Sökning: "historical consciousness"

Visar resultat 21 - 25 av 218 uppsatser innehållade orden historical consciousness.

  1. 21. Historielärares arbete med folkmord i gymnasieundervisning : En kvalitativ studie för att förstå vad som styr innehållet i undervisningen och hur lärare arbetar med att aktivera historiemedvetandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robert-Niklas Hatem; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Genocide education; History didactics; Historical consciousness; Folkmord; Folkmordsutbildning; Historiedidaktik; Historisk medvetenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on which genocides are covered in history education in Södertälje and what governs these selections of genocides that are covered, as well as to investigate how teachers work to activate and develop the historical consciousness of studentsin genocide education. The essay's empiricism is based on four in-depth interviews, so-calledqualitative semi-structured interviews, which were conducted with four active high schoolteachers from two different high schools in Södertälje. LÄS MER

  2. 22. Third-Person Present Tense as Stylistic Allusion to Theatre : A Study of Maggie O'Farrell's Hamnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kajsa Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Hamnet; Maggie O’Farrell; Third-Person Present Tense; Stylistic Allusion; Shakespeare; Historical Fiction; Stylistics; Narratology;

    Sammanfattning : In this essay, I illustrate how the third-person present tense narrative perspective can be used as stylistic allusion to theatre, by studying Maggie O’Farrell 2020 historical fiction novel Hamnet. Previous studies conclude that present-tense narration has the effect of blurring the lines between narration and experience. LÄS MER

  3. 23. ”När ingenting får kosta, då är det jävligt jobbigt!” : En undersökning angående hur lärare i f-3 levandegör undervisning i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Therése Teroni Borg; [2023]
    Nyckelord :history; historical consciousness; enlivening; student-oriented teaching; senses; primary school teachers.; historia; historiemedvetande; levandegöra; elevnära; sinnen; lågstadielärare.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur lärare i årkurserna f-3 i Sverige gör historieundervisningen mer levandegörande genom sina arbetssätt, val av material, samt vad för hinder som lärarna anser finnas för att arbeta mer praktiskt och elevnära. Detta i syfte med att undersöka hur lärarna gynnar elevernas kunskap och historiemedvetenhet. LÄS MER

  4. 24. Inomhusgatan : Affektpolitik och den rumsliga naturaliseringen av gående shopping i Gallerian i Stockholm

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Arvid Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Shopping; affect; space; passages; shopping malls; department stores; consumption; governance;

    Sammanfattning : This thesis is a historical examination of the shopping space Gallerian in Stockholm, which opened in October of 1976. The text analyzes how Gallerian’s affective environment was staged. LÄS MER

  5. 25. First blood: Menarche as the foundation for women's self-realisation

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elena Iacovou; [2023]
    Nyckelord :Parthenogenesis; goddess-worshipping; religion; religious studies; rites of passage; liminality; existential health.;

    Sammanfattning : Goddess-based civilisations worshipped the divine as a parthenogentic primordial creative force. Parthenogensis a Greek word that derives from parthenos “virgin” and genesis “from the beginning” was the path of liberation or rebirth into one’s divine nature. LÄS MER