Sökning: "levandegöra"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade ordet levandegöra.

  1. 1. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ringnér; Wilma Hansson; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; historia; historieundervisning; historisk empati; literacy; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER

  2. 2. Öppna en bok och ge barnen hela världen : En studie kring adekvat högläsning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Dellgren; Mette Steine; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; miljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur miljön har betydelse för barns språkutveckling och hur alternativ högläsning kan utveckla barnens ordförråd och språkutveckling. Detta arbete kommer representera två olika förskolor och är ett utvecklingsarbete i att stödja barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  4. 4. LJUSDESIGNERN OCH ANTIKVARIEN : Olika perspektiv på belysning i en kulturmiljö i anslutning till nybyggt stadsområde

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Sara Liljeström; Johanna Stegemann Berggren; [2023]
    Nyckelord :Antiquarian; Cultural environment; Design language; Lighting; Lighting design; Antikvarie; Belysning; Formspråk; Kulturmiljö; Ljusdesign;

    Sammanfattning : Ljus har möjligheten att förstärka, levandegöra och skapa karaktär på en plats. I ett flertal studier har det visats att ljus påverkar hur människan upplever känslor och atmosfär i både interiöra och exteriöra sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Klick! – ett fotografi blir till : den retoriska energin i Lennart Nilssons bilder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Kim Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Fotografi; retorik; visuell retorik; semiotik; denotation; konnotation; punctum; emotionell appell; Lennart Nilsson.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Fotografier är estetik och retorik förenade och äger en fascinerande dragningskraft. De har förmågan att ordlöst fånga företeelser och fängsla sin publik. Det blir retoriskt i bemärkelsen att det som påverkar våra värderingar och synsätt formar också vår blick på världen. LÄS MER