Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det digitala Rom : En historiedidaktisk undersökning om dataspelet The Forgotten City

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ludvig Sjövik; [2023]
    Nyckelord :Historical didactics; videogames; use of history; historical consciousness; Historiedidaktik; dataspel; historiebruk; historiemedvetande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse the 2021 video game The Forgotten City from a historical didactical theoretical framework. The study aims to highlight how the game can contribute to the players historical consciousness with its digital recreation of ancient Rome. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; lokalhistorieundervisning; museer; historiedidaktik; historiemedvetande; hembygdsundervisning; närområdesstudier;

    Sammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER

  3. 3. “Varför ska vi gå till det här skittråkiga museet?” - Kulturarvets mening och meningen med kulturarv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Granlund; [2020]
    Nyckelord :historiedidaktik; historielärare; inkludering; kulturarv; kulturarvsförmedling; museipedagogik; mångkultur; representativitet; undervisning;

    Sammanfattning : This degree project aims to investigate the views on cultural heritage which are mediated to students of lower and upper secondary school in southern Sweden, with a special focus on representativity, inclusion, and multiculturalism. The study is focused on the definitions of cultural heritage as well as mediation of cultural heritage among history teachers and museum pedagogues. LÄS MER

  4. 4. Från en stor svensk till en stor stenstorpare : En undersökning av historiebruket kring Gustaf Dalén mellan åren 1931–2020

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Albin Svensson; [2020]
    Nyckelord :Gustaf; Dalén; historiebruk; historiedidaktik; historiekultur;

    Sammanfattning : The aim of the essay is to investigate the use of history of the inventor and Nobel prize winner Gustaf Dalén between the years 1931–2020. The survey answers the question why Dalén has gone from being regarded as one of Sweden's most important people to being of local importance. LÄS MER

  5. 5. Så nära men ändå så långt borta : En fenomenografisk studie kring varför, om och hur lokalhistoria kan implementeras i historieundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Tove Granberg; [2020]
    Nyckelord :Lokalhistoria; historiemedvetande; historiedidaktik; historieundervisning;

    Sammanfattning : Should local history be included as a part of history education in upper secondary school, and if so, how could it be done? History teachers’ and museum educators’ attitude regarding these questions are examined through semi-structured interviews. The empirical material is categorized with the aid of a phenomenographic method approach and the result is then interpreted based on Bernard Jensen’s theory of historical consciousness. LÄS MER