Sökning: "historiedidaktik museum"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden historiedidaktik museum.

  1. 6. Frihet, lekfullhet och berättarskap : Historiebruk och meningsskapande i det historiska dataspelet Assassin’s Creed: Unity

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Johan Skalstad; [2020]
    Nyckelord :Assassin’s Creed: Unity; reading and doing; historiebruk; historiemedvetande; historiskt meningsskapande; historiska dataspel; historiedidaktik.; Assassin’s Creed: Unity; reading and doing; historiebruk; historiemedvetande; historiskt meningsskapande; historiska dataspel; historiedidaktik.;

    Sammanfattning : This essay explores the usage of history in the historical video game Assassin’s Creed: Unity. Taking a theoretical approach from Nordgren, Karlsson and Landsbergs theories on historical consciousness, historical meaning and the usage of history, the game is analysed from the perspective of the content creator. LÄS MER

  2. 7. Historia utanför klassrummet : Historielärares tankar om villkor för historieundervisning i årskurserna f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Chapo; [2015]
    Nyckelord :Historieundervisning utanför klassrummet; historiedidaktik; historieundervisning.;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks vad lärare som undervisar i ämnet historia anser om historieundervisning som sker utanför klassrummet genom en empirisk studie där syftet är att få insikt i hur lärare i årskurserna f-3 ser på undervisning utanför klassrummet och vilken betydelse lärarna ser att den typen av undervisning kan ha för elevers lärande. Tidigare forskning visar på vikten av att eleverna ges möjlighet till dialog och uppmuntran till ett kritiskt förhållningssätt till det som presenteras på exemplevis ett museum. LÄS MER

  3. 8. Upplevelse av historiska iscensättningar : Museers framställningar om förväntat lärande genom studiebesök

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annie Ringsgård; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; externa verksamheter; museum; textanalys; studiebesök;

    Sammanfattning : Att ta undervisningen utanför skolans väggar är ingen ny metod för lärande. Studiebesök är en pedagogisk metod som ger tillfälle att byta miljö, uppleva och hantera praktiska aktiviteter. Syftet med studien är att undersöka museers syn på förväntat lärande genom studiebesök. LÄS MER

  4. 9. Skola och museum - samarbete eller motarbete? (School and Museum - Cooperation or Resistance?)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sabine Petersson; [2012]
    Nyckelord :museum; samarbete; ramfaktorer; historiedidaktik; historiebruk; historieförmedling; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Avsikten med det här examensarbetet är att studera ramfaktorerna för användning av museum i undervisningen, vilka resurser museer har för studenter och att undersöka tre lärares attityder gentemot användningen av museer i undervisningsprocessen. Avsikten är också att undersöka vilka historiedidaktiska effekter som användningen av museer i undervisningen kan ha. LÄS MER

  5. 10. Pedagogik för att levandegöra historia : en jämförelse av musei- och arkivpedagogik med hänsyn till historieförmedling

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Maria Holm; [2011]
    Nyckelord :historiedidaktik; arkivpedagogik; museipedagogik; ABM; arkivvetenskap; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The pedagogic purposes and ambitions of both museums and archives are in many ways alike. Their intentions and purposes as institutions in our society are also in many ways very similar to each other, not at least when it comes to the fact that they are both working towards preserving and communicating our cultural heritage and our history. LÄS MER