Sökning: "historisk frågeställning"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden historisk frågeställning.
11. Att lyfta ett monument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : Namnet på pojektet är ”Att lyfta ett monument” och handlar om en ny tillbyggnad till Stockholms stadsbibliotek. Förslaget syftar till att utöka bibliotekets publika ytor och utrymmesmässigt fokus har varit basarerna från 1930 som vetter mot Sveavägen. LÄS MER
12. ”Det var en undran jag hade” : En inblick i fyra dokumentärfilmares skapandeprocesser ochtankar om det egna jaget i filmframställningen.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Uppsatsens syfte är att ge en fördjupad bild av hur dokumentärfilmsskapare användersig av det egna jaget i dokumentärfilmsprocessen. För att undersöka det sågenomfördes djupintervjuer med fyra verksamma dokumentärfilmare i Sverige. LÄS MER
13. Strikingly feminine - En kritisk diskursanalys av genusbias inom historisk självskadeforskning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Den unga, ångestfyllda tonårsflickan som skär sig i armarna är en väletablerad kulturell figur. Så väletablerad att hon har en given och exklusiv plats inom forskningsfältet självskada, även om nya rön kontinuerligt läggs fram som beskriver en annan verklighet. LÄS MER
14. Prediktion av priset på höstvete
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : I denna rapport finnes resultatet av kandidatprojektet i kursen TDDD96 som ges av Linköpings universitet. Projektet har utförts av sju studenter på Civilingenjörsprogrammet inom Datateknik och Civilingenjörsprogrammet inom Mjukvaruteknik. LÄS MER
15. ”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess innehåll. Studien syftar till att, med utgångspunkt i en historisk kontext, undersöka vilka föreställningar elever har om fysikämnet, och på vilket sätt dessa kommer till uttryck i samtal. LÄS MER