Sökning: "hlk 2009"
Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden hlk 2009.
11. ”Ja då ses vi på lördag!" : En semiotisk analys av spelreklam för Stryktipset, med myten om fotbollshuliganism som utgångspunkt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I den här kvalitativa studien har två reklamfilmer granskats och analyserats utifrån en semiotisk analysmetod med denotation, konnotation och myter som huvudfokus. Efter analysen har även en jämförelse mellan reklamfilmerna genomförts. LÄS MER
12. Bäst att skriva medan vädret är kallt : En kritisk diskursanalys av svensk klimatjournalistik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Klimatkrisen är vår tids största utmaning sett till dess roll för fortsatt överlevnad på den här planeten. Det är en politisk fråga som sträcker sig från att vara en internationell angelägenhet ända ner till individnivå. Men det är också en ideologisk fråga. LÄS MER
13. Fair-skinned and Happy housewives : How women are portrayed in advertisements in Mexican fashion magazines
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Advertising has a powerful role in today’s society, especially since we are constantly surrounded by it. Advertisement does not only encourage people to make decisions about their purchases but has a big impact on the culture (Lin & Yeh, 2009; Lindner, 2004). LÄS MER
14. Samebyn som stämde svenska staten : En studie om språkets roll i skapandet av makrelationer och identitet i en debatt om rättigheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : År 2009 lämnade Girjas sameby in en stämningsansökan mot svenska staten för att få ensamrätt till jakt och fiske på sina traditionella marker ovanför odlingsgränsen. I en tid då mänskliga rättigheter har större betydelse än någonsin och konflikter mellan urfolk och andra aktörer är vanligt förekommande fenomen är det intressant att undersöka hur diskurser skapar maktrelationer och identiteter i en debatt om urfolks rättigheter. LÄS MER
15. ”Att sätta rätt sak på fel plats” : En analysmodell som urskiljer gerillamarknadsföringskampanjers inre strukturer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Varje dag utsätts vi för reklam från företag som försöker nå ut med sina budskap. Det kan vara på bussen, i pauserna under favoritprogrammet på TV, i tidningen eller på biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet växer ständigt (Mårtenson, 2009; Parente, 2000). LÄS MER