Sökning: "hlk 2009"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden hlk 2009.

  1. 11. ”Ja då ses vi på lördag!" : En semiotisk analys av spelreklam för Stryktipset, med myten om fotbollshuliganism som utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rikard Aronsen; Mattias Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Hooligans; Casuals; Football Culture; Svenska Spel; Stryktipset; Semiotics; Myths; Huliganer; Casuals; Fotbollskultur; Svenska Spel; Stryktipset; Semiotik; Myter;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien har två reklamfilmer granskats och analyserats utifrån en semiotisk analysmetod med denotation, konnotation och myter som huvudfokus. Efter analysen har även en jämförelse mellan reklamfilmerna genomförts. LÄS MER

  2. 12. Bäst att skriva medan vädret är kallt : En kritisk diskursanalys av svensk klimatjournalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anders Söderholm; Fredrik Töyrä; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatkrisen är vår tids största utmaning sett till dess roll för fortsatt överlevnad på den här planeten. Det är en politisk fråga som sträcker sig från att vara en internationell angelägenhet ända ner till individnivå. Men det är också en ideologisk fråga. LÄS MER

  3. 13. Fair-skinned and Happy housewives : How women are portrayed in advertisements in Mexican fashion magazines

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jansson Caroline; Sahlin Li; [2016]
    Nyckelord :sexualization; stereotype; female portrayal; advertisement; female ideal; Latin America; Mexico;

    Sammanfattning : Advertising has a powerful role in today’s society, especially since we are constantly surrounded by it. Advertisement does not only encourage people to make decisions about their purchases but has a big impact on the culture (Lin & Yeh, 2009; Lindner, 2004). LÄS MER

  4. 14. Samebyn som stämde svenska staten : En studie om språkets roll i skapandet av makrelationer och identitet i en debatt om rättigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier

    Författare :Maja Nordin; Maja Öberg; [2016]
    Nyckelord :Girjas sameby; Svenska staten; Diskursanalys; Diskursteori; Sveriges Radio;

    Sammanfattning : År 2009 lämnade Girjas sameby in en stämningsansökan mot svenska staten för att få ensamrätt till jakt och fiske på sina traditionella marker ovanför odlingsgränsen. I en tid då mänskliga rättigheter har större betydelse än någonsin och konflikter mellan urfolk och andra aktörer är vanligt förekommande fenomen är det intressant att undersöka hur diskurser skapar maktrelationer och identiteter i en debatt om urfolks rättigheter. LÄS MER

  5. 15. ”Att sätta rätt sak på fel plats” : En analysmodell som urskiljer gerillamarknadsföringskampanjers inre strukturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Sofia Jupiter; Lovisa Johansson; [2015]
    Nyckelord :gerillamarknadsföring; gerillamarknadsföringskampanjer; semiotik; retorik; analysmodell;

    Sammanfattning : Varje dag utsätts vi för reklam från företag som försöker nå ut med sina budskap. Det kan vara på bussen, i pauserna under favoritprogrammet på TV, i tidningen eller på biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet växer ständigt (Mårtenson, 2009; Parente, 2000). LÄS MER