Sökning: "holistic development"

Visar resultat 11 - 15 av 946 uppsatser innehållade orden holistic development.

  1. 11. ”Så länge jag hade godkända betyg kunde jag träna och tävla” : En kvalitativ studie om möjligheten att kombinera elitidrott med studier och samtidigt ha ett socialt liv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anton Gustafsson; Patrik Eriksson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim and questions The purpose of the essay is to examine the possibility of combining elite sports with studies and maintaining a social life for those specializing in football and tennis at Swedish upper secondary sport schools. ·      How did students at sport upper secondary schools perceive their ability to wholeheartedly pursue excellence in their sport? ·      How did students at sport upper secondary schools perceive their opportunities to achieve optimal grades? ·      How did students at sport upper secondary schools experience the possibility of maintaining a social life in combination with their commitment to elite sports and studies? Theory and method The study is based on a holistic theory and an athletic career development model that considers several aspects to safeguard the well-being of individuals. LÄS MER

  2. 12. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  3. 13. Vårdande av patienter inom palliativ omvårdnad : En allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sarah Kvitle-Rönnberg; Matilda Lindén; [2024]
    Nyckelord :Care relationships; challenges; communication; experiences; literature review; Allmän litteraturöversikt; erfarenheter; kommunikation; utmaningar; vårdrelationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ omvårdnad bör utföras utifrån en humanistisk helhetssyn med utgångspunkt i att upprätthålla livskvalitet och autonomi. Patienter och anhöriga eftersträvade välfungerande kommunikation och stöd för att kunna förberedas inför döden och lindra lidande. LÄS MER

  4. 14. Palliativ vård i livets slutskede : En allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Samsam Ali Mohamed; Amina Abdi Mohamud; [2024]
    Nyckelord :En allmän litteraturöversikt; erfarenheter; livets slutskede; palliativ vård; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Background: There is an increased number of patients who need palliative care. The aim of palliative care is to ease suffering, to support the patients at the end of life and their relatives. Patients express that it is significant to preserve dignity and ability to continue living in accordance with their own norms and values. LÄS MER

  5. 15. ”Har jag ingen relation så kan jag aldrig utföra ett bra jobb” - en kvalitativ intervjustudie om verksamma lärare och lärarstudenters erfarenheter kring relationer och dess betydelse

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Theres Börjesson; [2023-12-12]
    Nyckelord :relation; pedagogy; competence; meeting; teacher; teacher student;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study is to by interviewing active primary school teachers about how they experience their work with relationship building, gain increased knowledge about pedagogical relationships and their importance for teaching. The purpose is also to, by interviewing student teachers about how they experience their theoretical and practical knowledge of relationship building, gain increased knowledge of pedagogical relationships and their importance for teaching. LÄS MER