Sökning: "holistic development"

Visar resultat 6 - 10 av 946 uppsatser innehållade orden holistic development.

  1. 6. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 7. A participatory approach to eliminating Musculoskeletal disorder risk factors in a paper industry workflow : Developing an assisting tool for paper industry workers by exploring work tasks through participatory design activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Participatory design; Collaborative design; Workshop facilitation; Ergonomics; Musculoskeletal disorders; Antropometrics; Design thinking; Industrial design engineering; Work safety; Deltagande design; Participativ design; Co-design; Workshopfacilitering; Ergonomi; Belastningsergonomi; Antropometri; Design thinking; Industrial design engineering; Arbetsmiljöarbete;

    Sammanfattning : This project was implemented as a Master thesis project in Industrial design engineering (IDE). In collaboration with Billerud Karlsborg, the project was initiated to develop proposal for a technological solution for eliminating a manual handling work task in the production line for coated paper products. LÄS MER

  3. 8. Potential and Limitations of the Sketch Map Tool in the International Red Cross Red Crescent Movement

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Kimon Letzner; [2024]
    Nyckelord :Disaster risk reduction; Participatory action research; Community risk mapping; International Red Cross Red Crescent Movement; Colombia; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In disaster risk management, participatory mapping (PM) closes spatial data gaps in communities by integrating local risk knowledge. The thesis examined the potential and limitations of the Sketch Map Tool (SMT) as a PM tool for community-based disaster risk reduction (DRR) through an International Red Cross Red Crescent Movement case study. LÄS MER

  4. 9. Politik för Global Utveckling (PGU) – Samstämmighet eller oenighet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Petra Flaum; [2024]
    Nyckelord :PGD; Human rights; Governmental directions; Interpretation; NGO; Private corporations; Social Sciences;

    Sammanfattning : Current Swedish aid policies were dictated in the document “Policy for Global Development” (PGD), which was endorsed by parliament in 2003. PGD was created in response to a recognised need to apply a holistic view with regards to international development efforts. LÄS MER

  5. 10. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER