Sökning: "hur lärare stimulerar barns lärande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden hur lärare stimulerar barns lärande.

  1. 1. Utomhuspedagogik : en kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Zina Mustafa; [2021]
    Nyckelord :Naturmiljöer; naturrum; utevistelse; utomhuspedagogik; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarens beskrivningar om, och i så fall på vilket vis använder utemiljön för att stimulera barns lärande och utveckling. Studien är baserad på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer av fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor i kommunen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt i samspel med barn – en studie om hur olika förhållningssätt kan påverka barns lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Nordin; [2011]
    Nyckelord :Lärande; läroplan; teorier; tidigare forskning; ;

    Sammanfattning : I denna text kommer ni att få ta del av en undersökning kring förskollärares förhållningssätt.Hur det hämmar alternativt främjar barnens lärande beroende på hur man arbetar sompedagog. LÄS MER

  3. 3. Interaktiva tavlor i förskolan : ”Vad gör vi nu”? frågar pedagogen. ”Klicka på en bild! Ska jag hjälpa dig? Du måste trycka två gånger”, svarar barnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Agneta Olsson; Agneta Sandh; [2011]
    Nyckelord :Interaktiv tavla; lärande; förhållningssätt; kommunikation; relationella möten;

    Sammanfattning : Förmåga att kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. I detta perspektiv blir det intressant att undersöka hur lärare möter barn för att stimulera lärandet och utforma undervisningstillfällen med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Läsa för att lära?En undersökning om hur lärare för barn i de tidigare åren använder skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Anette Jakobsson; Kristina Hörestrand; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I vårt examensarbete fördjupar vi oss i yngre skolbarns läsutveckling. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur lärare använder skönlitteratur för att stimulera eleverna i deras läsutveckling. Enligt skolans läroplan är skönlitteratur en nödvändig komponent i läsutveckling och annat lärande. LÄS MER

  5. 5. "Det känns som om man leker" – på jakt efter lust och kreativitet i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingrid Erlandsson; [2005]
    Nyckelord :fantasi; handdocka; kreativitet; lek; lusfyllt lärande; storyline;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att få insikt i hur man skapar miljöer för lustfyllt lärande. Arbetet ger en översikt över teorier kring barns lek, fantasi och kreativitet kopplat till skola och lärande. LÄS MER