Sökning: "hur leker barn i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 148 uppsatser innehållade orden hur leker barn i förskolan.

  1. 21. Matematik i förskolans närmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :matematik; närmiljö; matematiska aktiviteter; matematisera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en djupare inblick i hur närmiljön bidrar till förskolebarns matematikskapande. Detta avses att göras genom två frågeställningar. LÄS MER

  2. 22. Alla barn vill leka : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonalens uppfattningar om lek i förskolan och barn med leksvårigheter

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fidaa Shat; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och få en inblick i hur förskolepersonalen beskriver att de arbetar och förhåller sig till barnens lek, samt vilka uppfattningar de har om barn som inte leker och hur de arbetar för att stärka barnens lekförmåga. Det för att kunna ta del av förskolepersonalens synsätt och strategier som de använder för att stödja och utveckla barnens lekförmåga. LÄS MER

  3. 23. Där stenar blir rymdskepp : En studie om barns lek på den mobila förskolan i relation till de platser som besöks

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Clara Grönlund; [2019]
    Nyckelord :Mobil förskola; lek; fysisk miljö; platser; barn;

    Sammanfattning : Då barn leker utvecklas deras motoriska, fysiska och sociala färdigheter. Att barn har möjlighet och tillräcklig plats att leka är därför viktigt för deras utveckling. LÄS MER

  4. 24. “Det är hårfint var gränsen går” - En studie om pedagogers förhållningssätt till våldsam lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilie Björklundh Perini; Sanna Gribbling; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagog; kommunikation; lek; förhållningssätt; samspel; våldsam lek; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad pedagoger, verksamma i förskolan, definierar som våldsam lek samt vilken professionell roll pedagogerna anser sig ha till det när barn leker av det som pedagogerna anser är våldsamma lekar. Tidigare forskning om barns lek visar att leken är en stor del av barnens vardag på förskolan och inslag av våldsamma lekar förekommer dagligen på olika sätt. LÄS MER

  5. 25. Lika barn leker bäst : En intervjustudie om vårdnadshavares val av fristående och kommunal förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annie Ljungqvist; Nina Jonsson; [2019]
    Nyckelord :vårdnadshavare fristående förskola kommunal förskola likvärdighet kvalitativa intervjuer sociologi;

    Sammanfattning : Educare är ett begrepp som används inom förskolan och är en kombination av lärande och omsorg. Förskolan strävar i Sverige efter att ge varje barn en likvärdig uppväxt som består av omsorg, lärande och socialisation oberoende av vårdnadshavarnas socioekonomiska bakgrund. LÄS MER