Sökning: "hur leker barn i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 148 uppsatser innehållade orden hur leker barn i förskolan.

  1. 11. Utevistelse på förskolan : hur barns utevistelse påverkas av platsens förutsättningar och andra faktorer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jenny Lind; [2021]
    Nyckelord :friyta; förskola; förskolegård; barn; utevistelse; lek; utflykt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar förskoleverksamhetens utevistelse och barnens lek. Tidigare studier inom området har visat att utevistelsen är viktig för barns hälsa och välmående. Dessa undersökningar har också visat att stora kuperade gårdar med naturlig växtlighet ger mer aktiva barn. LÄS MER

  2. 12. "Jag tycker om att snurra ute...Det känns skönt i mitt hjärta" : En kvalitativ studie om barns perspektiv och barnperspektiv på utomhusvistelsen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Näslund; Karin Wallström; [2021]
    Nyckelord :Childrens perspective; childperspective; preschool; naturepreschool; outdoor; conversations with children.; Barns perspektiv; barnperspektiv; förskola; naturförskola; utomhusvistelse; samtal med barn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur barn upplever och förhåller sig till utomhusvistelse i en naturförskola respektive förskola utan specifik inriktning. Detta har utformats med stöd av följande frågeställningar: Hur upplever barnen i respektive förskola utomhusvistelsen? Hur leker barnen i respektive förskola i samband med deras utomhusvistelse? Studien har tagit sin utgångspunkt ur två kvalitativa metoder, nämligen fokusgruppintervjuer och strukturerade observationer med stöd av observationsscheman. LÄS MER

  3. 13. Meningsfull och medveten matematikundervisning i förskolan : En intervjustudie med pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Augustin Novin Caleb; Samineh Taghizadeh Ettekal; [2021]
    Nyckelord :medveten och meningsfull matematikundervisning; spontan och planerad matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv; kvalitativa semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om vad meningsfull och medveten undervisning i matematik i förskolan kan innebära. För att uppnå syftet formulerades frågeställningarna: Vad beskriver pedagogerna som matematik i förskolan? På vilka sätt kan meningsfull matematikundervisning komma till uttryck i förskolan? samt På vilka sätt kan medveten matematikundervisning komma till uttryck i förskolan? Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra förskollärare ochfyra barnskötare. LÄS MER

  4. 14. Genusperspektiv på gestaltningar av sandlådelek i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Drube; Rebecca Videtorp; [2020]
    Nyckelord :bilderbok; genus; textanalys;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete på förskolan ser vi barn som leker och samspelar i sandlådan, likväl som barn dagligen inspireras och skapar nya upplevelser kring böcker. Dessa två dagligt förekommande aktiviteter väckte idén till vad vi ville studera i vårt examensarbete. LÄS MER

  5. 15. "Barnen är ju ändå ute och leker" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers förhållningssätt till fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Izabella Larsson Kopec; Monia Wennström; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; barnskötare; KASAM; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : I samband med att den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18) publicerades, infördes begreppet fysisk aktivitet. Enligt WHO avser den fysiska aktiviteten all kroppslig rörelse som produceras av skelettmuskler och kräver energiförbrukning (WHO, 2020a). LÄS MER