Sökning: "hur leker barn i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 148 uppsatser innehållade orden hur leker barn i förskolan.

  1. 6. Barns val i leken ur ett genusperspektiv : En studie ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Lihden; [2022]
    Nyckelord :Girl; Boy; Children s Perspective; Gender; Free Play; Flicka; Pojke; Barns perspektiv; Genus; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en inblick i hur barnen ur ett genusperspektiv ser på de leksaker och lekar som de leker i den fria leken på förskolan. Empirin har samlats in från två olika förskolor, en som ligger i en tätort och en som ligger ute på landsbygden där sammanlagt 10 barn har medverkat. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares arbete med asociala beteenden och exkluderingar i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Salih; Stina Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Lek; interaktion; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Leken är en stor del av förskolans verksamhet som har två olika sidor, en av dem är lustfylld och rolig och den andra visar att det i barns lek kan förekomma asociala beteenden och exkluderingar. Det finns olika sätt som barn utövar asociala handlingar och exkluderingar på vilket är ett problem då förskolan ska arbeta mot att alla barn ska uppleva leken som lustfylld i lek tillsammans med andra barn. LÄS MER

  3. 8. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amelia Bard; Linnea Alenklint; [2022]
    Nyckelord :Science teaching; preschools; young children; preschool teachers; learning; Naturvetenskapsundervisning; förskolor; yngre barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER

  4. 9. Förskollärarens strategier att inkludera barn med språkstörning i leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ringdahl; Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :Språkstörning; Lek; Språkutveckling; Inkludering;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med språkstörning i leken. För att få svar på detta har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Undervisning och lek : Förskollärares inställning när det gäller deltagande i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Abir Housh; [2022]
    Nyckelord :lek; undervisning; spontan undervisning; deltagande; förskolan; barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur förskollärare resonerar kring begreppen lek och undervisning och kring sitt eget deltagande i barnens lek. Jag har använt kvalitativa intervjuer för att få svar på syftet och frågeställningarna. Intervjupersonerna är fem förskollärare från tre olika förskolor i samma kommun. LÄS MER