Sökning: "hur pratar vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden hur pratar vuxna.

  1. 1. “Man pratar väl inte så mycket om känslor?” Upplevelsen av låg affektmedvetenhet hos personer med erfarenhet av mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnéa Carlsson; [2024]
    Nyckelord :erfarenheter av mobbning; interoceptiv inferens; alexitymi; affektmedvetenhet; skam; experiences of being bullied; alexithymia; affect consciousness; interoceptive inference; shame; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska upplevelser av låg affektmedvetenhet hos unga vuxna med erfarenhet av mobbning. Det övergripande syftet var att öka förståelsen för vad denna grupp kan behöva hjälp med i psykoterapi. Åtta studenter (18-22 år) med låg affektmedvetenhet intervjuades. LÄS MER

  2. 2. SLUTA BLUNDA : ”Rasism i förskolan: Vad kännetecknar den och hur kan den motarbetas?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Andersson; Sandra Cury; [2023]
    Nyckelord :Rasism; diskriminering; etnisk tillhörighet och den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete är att få ökad kunskap om hur pedagoger uppfattar och arbetar mot rasism i förskolan. För att få underlag till detta så har vi genomfört en kvalitativ studie där åtta pedagoger med olika bakgrund, kön, yrkeslivserfarenhet och ursprung intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Fysisk beröring : strategier för att skapa kontakt och trygghet i fritidshemmet mellan lärare och elev

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bellander; Helén Linde; Jennifer West; [2023]
    Nyckelord :physical touch; after-school care; fysisk beröring; fritidshem;

    Sammanfattning : Den fysiska beröringen sker dagligen i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet utan att vi pratar om det. Det sker närsomhelst i olika situationer såsom tröstning, uppmuntran eller konflikt. LÄS MER

  4. 4. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Persson Fredin; Natalie Österberg; [2023]
    Nyckelord :Play world; play pedagogy; imaginary worlds; play; children s book.; Lekvärld; lekpedagogik; föreställningsvärldar; lek; barnbok.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER

  5. 5. ”Att veta det rätta är inte samma sak som att göra det rätta” : Kränkande behandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Therese Schagerberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om kränkande behandling i förskolan. Studiens syfte är att få mer kunskap om förekomsten av kränkningar i förskolan samt om förskollärare och barnskötare arbetar aktivt mot kränkande behandling. LÄS MER