Sökning: "erfarenheter av mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade orden erfarenheter av mobbning.
1. “Man pratar väl inte så mycket om känslor?” Upplevelsen av låg affektmedvetenhet hos personer med erfarenhet av mobbning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska upplevelser av låg affektmedvetenhet hos unga vuxna med erfarenhet av mobbning. Det övergripande syftet var att öka förståelsen för vad denna grupp kan behöva hjälp med i psykoterapi. Åtta studenter (18-22 år) med låg affektmedvetenhet intervjuades. LÄS MER
2. En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares hantering av mobbningssituationer
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Mobbning är ett kränkningsproblem som sprider sig över skolor i hela världen, inklusive Sverige. Lärarens roll är väldigt essentiellt vid granskning av mobbningen. LÄS MER
3. Sjuksköterskors erfarenheter av mobbning på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-VårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Mobbning sjuksköterskor emellan har synliggjorts sedan 1800-talet och är fortsatt ett problem på många sjuksköterskors arbetsplatser. Mobbningen påverkar sjuksköterskans psykiska välmående och i förlängningen patientens omvårdnad samt organisationen. LÄS MER
4. Unga vuxna utanför arbetsmarknaden : -En narrativ studie om NEET ungdomars upplevelse av sina förutsättningar och möjligheter att etableras på arbetsmarknaden
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Tidigare forskning visar att unga vuxna i NEET gruppen med tiden blir mer passiva och tappar motivationen i förhållande till att söka arbete (Brynner & Parsons, 2002, 299–307). Chelsom Vogt et al. LÄS MER
5. Skolpersonals erfarenheter av lågstadieelevers rapportering av indirekt mobbning och hur den kan upptäckas
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Mobbningen i skolorna har ökat. Indirekt mobbning är svårupptäckt, eftersom den är ämnad att döljas för alla utom den utsatta. Skolpersonals okunskap och subjektiva bedömningar i mobbningsincidenter begränsar elevers utsikter att få gehör vid rapportering. LÄS MER