Sökning: "hygienprodukter"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet hygienprodukter.

  1. 1. Studenters riskuppfattningar kring hygienprodukter : En kvalitativ studie om vilka riskuppfattningar studenter har kopplat till hygienprodukter, samt hur de förhåller sig till information om dess skadliga ämnen.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Arnell; Tilde Sedin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Pink Tax - Det är så dyrt att vara kvinna : En studie om genus och normers påverkan på kvinnors hygien

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Smilla Lundstedt Mannervik; [2022]
    Nyckelord :Pink tax; Antropologi; Genus; Hygien; Normer; Performativitet; Social kontroll;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka hur unga kvinnor upplever och påverkas av normer kring kvinnors hygien och skönhet, samt hur det speglas i de produkter de använder och ser till vardags. Pink tax, en form av genusbaserad prissättning som traditionellt gör kvinnors hygienprodukter dyrare än mäns, är en samlingspunkt för de ovan undersökningsområden. LÄS MER

  3. 3. Att följa riktlinjer avsedda för handhygien : En allmän litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Emma Balesic; Malin Wohlin; [2022]
    Nyckelord :handhygien; riktlinjer; sjuksköterska; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns ett samband mellan suboptimal följsamhet till handhygien och en ökad smittspridning inom hälso- och sjukvården. En god handhygien bedöms vara det mest effektiva sättet att bryta smittvägar och förebygga vårdrelaterade infektioner. LÄS MER

  4. 4. BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Drotz; [2021-03-04]
    Nyckelord :Feminism; postfeminism; kvinnokroppens framställning roll i medier; PR-kritik; Corporate Social Responsibility CSR ; kommersialiserad hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: Feminism vs. LÄS MER

  5. 5. Reversibel hylla för badrum

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emma Karlberg; Ellinor Johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förvaring i badrum är ett ständigt aktuellt område, speciellt för barnfamiljer och andra större hushåll. Många upplever att det kan bli trångt och att det är svårt att få plats med sina hygienprodukter, vilket ofta leder till att de hamnar på badrumsgolvet. LÄS MER